bouwbericht

Nedcargo bouwt distributiecentrum met zonnepanelen

bouwbreed 2337

Nedcargo bouwt distributiecentrum met zonnepanelen

Nedcargo, één van ’s lands grotere logistieke dienstverleners voor opdrachtgevers in voedsel, drank en retailproducten, gaat in Alphen aan den Rijn een nieuw distributiecentrum bouwen. Met een oppervlakte van vier hectare wordt het een van de grotere distributiecentra van Nederland, zegt Michelle van Roosbroeck, als projectleider werkzaam bij Van Uden Logistic Site Solutions BV uit Waddinxveen. Nedcargo, waar Van Uden aandeelhouder in is, beschikt al over soortgelijke centra in Waddinxveen en Haaften (bij Zaltbommel).

Grond-, Weg-, en Waterbouw en energie

Plaatsen, aanbrengen 16.000 zonnepanelen op een distributiecentrum op het bedrijventerrein Steekterpoort II, gelegen naast het ecopark De Limes.Het distributiecentrum waar de zonnepanelen op aangebracht kunnen worden, wordt mogelijk medio 2018 opgeleverd. Voor meer info zie de link naar een Cobouw-artikel ('klik hier').

ALPHEN AAN DEN RIJN | € 2.000.000 - € 5.000.000

Het nieuwe distributiecentrum verrijst op het nog te ontwikkelen bedrijventerrein Steekterpoort II langs de N11. Steekterpoort II ligt naast Alpherium, een drukke containerterminal die in 2010 is geopend. Alpherium, onderdeel van Nedcargo, is de exploitant van de terminal. Vanaf deze terminal wordt het exportbier van Heineken per container vervoert.

Het is de bedoeling dat het distributiecentrum op Steekterpoort II over twee jaar in gebruik wordt genomen. Het is nog niet bekend wie de hoofdaannemer van dit project wordt. Van Roosbroeck zal Nedcargo adviseren bij de aanbesteding: ,,We willen, indien mogelijk, met lokale partijen werken.’’

Op het dak van het nieuwe distributiecentrum komen zonnepanelen. Van Roosbroeck: ,,Het volledige dak zal worden benut. Dat betekent dat er plek is voor circa 16.000 zonnepanelen.’’ De zonnepanelen zullen bij elkaar circa 4,5 Megawatt aan elektriciteit opleveren. ,,Daarmee kunnen we niet alleen het nieuwe distributiecentrum van elektriciteit voorzien, maar ook Alpherium. Verder kunnen klanten van Nedcargo, Alphense MKB-bedrijven en particulieren er van meeprofiteren.’’

In Alpherium wordt al gebruik gemaakt van elektrisch aangedreven hijskranen. Ook zogenaamde ‘reachstackers’ – voertuigen waarmee containers kunnen worden verplaatst en opgestapeld – zullen in de toekomst op elektriciteit rijden. 

Diederik Antvelink, directeur van Nedcargo International, zegt dat Nedcargo de ambitie heeft om een klimaatneutrale logistieke aanbieder te worden. Momenteel wordt gebouwd aan een groot, elektrisch aangedreven containerschip dat gaat pendelen tussen Alphen aan den Rijn en de haven van Rotterdam. Het is de bedoeling dat dit schip op termijn op waterstof gaat varen.

Van Roosbroeck verwacht dat over een jaar kan worden gestart met de bouw van het nieuwe distributiecentrum langs de N11 in Alphen aan den Rijn. De bouwtijd neemt een jaar in beslag. In de nabije toekomst wordt de hal hoogstwaarschijnlijk met 20.000 vierkante meter uitgebreid.



Plaats: Alphen aan den Rijn
Opdrachtgever: Nedcargo International BV
Ramingsgroep: Nog niet bekend



 

Reageer op dit artikel