bouwbericht

Ingrijpende aanpak Stationsgebied Driebergen-Zeist

bouwbreed 42

Ingrijpende aanpak Stationsgebied Driebergen-Zeist

Dagelijkse files voor de spoorwegovergang op de Hoofdstraat, overvolle fietsenstallingen en een groot tekort aan parkeerplekken voor auto’s: al vele jaren wordt er gesproken en nagedacht over de aanpak van het stationsgebied Driebergen-Zeist. De kogel is door de kerk: in het voorjaar van 2017 gaat het stationsgebied eindelijk op de schop. Prorail heeft de opdracht voor de vernieuwing van het stationsgebied gegund aan BAM. Met de voorbereidende werkzaamheden is al een begin gemaakt. De contractsom bedraagt volgens Prorail circa 90 miljoen euro.

De Hoofdstraat – de N225 – wordt niet alleen verbreed, maar gaat straks ook onder de sporen door. Door de realisatie van deze spoorwegonderdoorgang verdwijnt de spoorwegovergang in de Odijkerweg. Verder komen er een gloednieuw station, een nieuw busstation en een parkeergarage met plek voor circa 600 auto’s. Onder het station komt een grote fietsenstalling.

Eigen fietsroute

Met name fietsers en voetgangers ervaren het huidige stationsgebied als gevaarlijk, maar daar gaat verandering in komen. Zo krijgen fietsers straks een eigen fietsroute, waardoor ze het stationsgebied veilig kunnen doorkruisen. Verder komt het stationsplein ónder de sporen: het moet onder meer voorkomen dat voetgangers over het spoor rennen om hun trein te halen.

Bovendien wordt het aantal sporen uitgebreid van drie naar vier. De intercity’s gaan volgens Prorail straks – in tegenstelling tot nu – zoveel als mogelijk gebruik maken van de buitenste sporen, zodat ze niet meer langs de wachtende reizigers razen. In het midden komt één breed perron: hier gaan alleen de sprinters stoppen.

Prorail heeft de ambitie om het nieuwe station energieneutraal te maken. Zo worden de perronkappen voorzien van zonnepanelen en komen er energiezuinige installaties.

2021 klaar

Om dit megaproject te laten slagen, werkt Prorail nauw samen met de financiers: het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Utrecht en de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Zeist. Het stationsgebied ligt tussen de plaatsen Driebergen en Zeist, maar bevindt zich in de gemeente Utrechtse Heuvelrug (waar Driebergen ook onder valt).

De bouwwerkzaamheden starten in 2017. Als alles volgens planning verloopt, is het nieuwe stationsgebied in 2021 klaar. Om een comfortabele reis te kunnen garanderen tijdens de bouwwerkzaamheden, realiseert BAM tijdelijke voorzieningen op het station.



Plaats: Driebergen/Zeist
Opdrachtgevers: Prorail
Ramingsgroep: Meer dan 12,5 miljoen euro



 

Reageer op dit artikel