bouwbericht

Batavia Stad breidt uit met 45 winkels en restaurant

bouwbreed 124

Batavia Stad breidt uit met 45 winkels en restaurant
© 2016 Mark Prins Fotografie

Burgemeester Margreet Horselenberg van Lelystad gaf met het slaan van de eerste paal het begin aan van de uitbreiding van Batavia Stad Fashion Outlet. De outlet – die nu ruim honderd winkels telt en waarin ruim 250 merken worden verkocht – wordt uitgebreid met ongeveer 45 winkels en een restaurant. Daarmee komt het  verkoopvloeroppervlakte in totaal op zo’n 31.000 vierkante meter. Van Wijnen Groep voert als hoofdaannemer de uitbreiding uit. De oplevering moet plaatsvinden in april 2017, aldus Patrick Jansen, Centre Director van Batavia Stad Fashion Outlet. Deze uitbreiding is de derde uitbreiding van de outlet, sinds de opening in 2001. Met deze uitbreiding worden naar verwachting ongeveer 300 nieuwe banen gecreëerd. Daarmee komt het aantal arbeidsplaatsen straks in totaal op 1100.

Winkels en parkeren

Uitbreiden Batavia Stad Fashion Outlet a.h. Bataviaplein 60. Uitbreiding omvat 45 extra winkels, met in totaal 5500 m2 extra winkelruimte. Installateurs bekend bij aannemer.

LELYSTAD | Opgeleverd | € 5.000.000 - € 10.000.000

Batavia Stad is gevestigd naast de Bataviawerf aan het Markermeer. De outlet bestaat uit kleurige, houten gebouwen en wordt omringd door een metershoge, natuurstenen muur. De outlet is een imitatie van een vestingstad, met vestingpoorten en klinkerstraatjes waar geen auto’s mogen komen.

In Batavia Stad Fashion Outlet kunnen mensen terecht voor (inter)nationale modemerken met 30 tot 70 procent korting. Het gaat om merken als Adidas, Benetton, Calvin Klein, Denham, Esprit en Floris van Bommel.

Batavia Stad is sinds 2014 onderdeel van VIA Outlets. REIT Hammerson plc (UK) en APG (vermogensbeheerder voor Nederlandse pensioenfondsen) zijn de belangrijkste investeerders in VIA Outlets. Meyer Bergman (Europese retail vermogensbeheerder) en Value Retail (outlet centre specialist) beheren het concern. 

Batavia Stad is in 2001 geopend en laat sindsdien elk jaar een stijging van het aantal bezoekers zien. Centre Director Jansen: “De vraag vanuit retailers naar vrije winkelruimten blijft toenemen, ook de omzet en het aantal bezoekers groeit jaarlijks.’’

De outlet in Lelystad trekt jaarlijks bijna 2,5 miljoen mensen. Het aantal bezoekers is in 2015 met 3 procent gestegen vergeleken met 2014, de omzet groeide zelfs met 12 procent. Dat komt mede door de inzet van de in juli 2015 geïntroduceerde Shopping Shuttle, een pendelbus die dagelijks tussen Amsterdam en Batavia Stad rijdt. 90 Procent van de passagiers betreft buitenlandse toeristen. Naast de uitbreiding van de outlet worden ook de openingstijden verruimd.



Plaats: Lelystad                                                                              
Opdrachtgever: VIA Outlets
Ramingsgroep: 7,5 tot 12,5 miljoen euro



 

Reageer op dit artikel