blog

Zonder Marktvisie kun je innovatie wel vergeten

bouwbreed Premium 938

Zonder Marktvisie kun je innovatie wel vergeten

De recente Marktdag van Rijkswaterstaat stond voor het eerst sinds jaren niet meer primair in het teken van (slechte) samenwerking. Met de uitspraak ‘het tempo moet omhoog’ maakte RWS haar verwachtingen rondom innovatie vanuit marktpartijen scherp duidelijk. Innovaties die moeten bijdragen aan de grote opgaven op het gebied van onder andere duurzaamheid, circulariteit en data.

Net als velen zou ik niets liever doen dan de tijd van vechtcontracten en verstoorde verhoudingen als voorbij beschouwen. De afgelopen jaren zijn er gelukkig grote stappen voorwaarts gezet, maar het onderlinge vertrouwen is nog broos. Om die reden is een focus op innovatie zónder blijvende aandacht voor de belangen van zowel de aanbestedende dienst als de marktpartijen, een heilloze weg.

Aandacht voor beider belangen, zoals de Marktvisie die beoogt, is een keiharde voorwaarde  voor succesvolle innovatie. In Nederland is er bij zowel aannemers als advies- en ingenieursbureaus (groot en klein) enorm veel innovatiekracht aanwezig. Deze potentie komt echter niet tot uiting door er eisen aan te stellen, maar door goede marktomstandigheden te creëren.

Om te innoveren moet er voor marktpartijen, naast hun intrinsieke motivatie om bij te dragen aan maatschappelijke uitdagingen, ook zicht zijn op winstgevendheid en continuïteit. Dit kan door meer met programma’s te werken in plaats van projecten, door een innovatief idee hét verschil te laten maken tussen een project wel of niet binnenhalen, of door ook innovatieve ‘unsolicited proposals’ regelmatig te waarderen met een budget voor uitvoering. Allemaal praktische voorbeelden die (vanwege de risico’s?) nog niet of nauwelijks worden toegepast.

De opgave voor aanbestedend Nederland met duurzaamheidsambities is dus vooral om innovatieruimte te creëren. Ja, daarmee ga je risico lopen. Echter, als de innovatieopgave focus krijgt met oog voor de belangen en risico’s van zowel opdrachtgever als marktpartijen, dan komt die tempoversnelling er gegarandeerd. Moet je eens opletten!


Ralph van Roessel, directeur Projecten Tauw

 

 

 

 

Reageer op dit artikel