blog

Ontdooien voor de conceptenboulevard

bouwbreed Premium 425

Ontdooien voor de conceptenboulevard

Voordat mensen veranderen moeten ze eerst ontdooien (unfreezing), leren de boekjes over veranderingsmanagement. Je moet ze losweken uit de oude situatie. Pas dan gaan ze iets doen wat ze niet gewend zijn en komt de verandering op gang.

Anke van Hal, hoogleraar duurzaamheid, kan je alles vertellen over hoe je bewoners meekrijgt in het verduurzamen van hun woning. Dat deed ze in een mooi interview in deze krant vorig week. In de bouw valt er ook nog genoeg te ontdooien. Zeker ook als het om industrialisatie gaat. Iedereen is het over eens: we moeten industrialiseren. Maar zeggen is wat anders dan doen. Want hoe doe je dat? En wat als het ten koste gaat van je eigen baan?

Dit vraagstuk speelt binnenkort bij woningcorporaties, voorspelt Pieter Huijbregts, voorzitter van het Netwerk Conceptueel Bouwen. Dat netwerk heeft het nu bijna voor elkaar dat tien corporaties gezamenlijk duizenden nieuwe huizen gaan kopen bij conceptenbouwers. Zo kun je schaalvoordelen halen en kunnen de prijzen van huizen omlaag. Maar het betekent wel dat vastgoedafdelingen van corporaties een deel van hun werk uit handen moeten geven. De angst voor verandering kruipt dan om de hoek.

Iedere corporatie wil wat anders

Gezamenlijke inkoop ligt gevoelig bij corporaties, weet Huijbregts. Maar je moet wel, wat volgens hem werken allerlei innovatie-challenges die corporaties, zoals Mitros, in hun eentje organiseren niet. “Iedere corporatie wil wat anders.” Daar kun je als bouwsector geen passend aanbod voor bedenken met schaalvoordelen. Het initiatief van het Netwerk Conceptueel Bouwen om een conceptenboulevard te starten en daar gezamenlijk nieuwbouwwoningen te gaan inkopen is het waard om te ontdooien.

Reageer op dit artikel