blog

Innovatie in de boardroom

bouwbreed 533

Innovatie in de boardroom

Begin 2013 was ik aanwezig bij een stakeholdersvergadering van één van de grootste beursgenoteerde bouwers van Nederland. De toenmalige CEO vroeg mij of ik, als ervaringsdeskundige van de Nederlandse industrie, kon vertellen hoe het zat met innovatie bij toeleveranciers en of er innovatieve ontwikkeling verwacht konden worden. Ik reageerde positief en vol overtuiging. De bouwindustrie barst immers van de innovatie.

“Waarom zie ik die innovaties dan niet?”, galmde het door de boardroom. Mijn antwoord was dat zolang opdrachtgevers op projectniveau blijven uitvragen en aanbieders het aanbod maximaal verbinden tot en met een garantietermijn, toeleveranciers producten blijven voorschotelen die precies in het prijs-prestatie kader passen. Pas wanneer er op total cost of ownership en lange termijn prestaties wordt uitgevraagd komen de beste producten met de hoogst haalbare kwaliteit tevoorschijn. In programma’s als Energiesprong en Stroomversnelling is de rol van de bouwindustrie strategischer geworden. Dit heeft zelfs geleid tot een nieuwe titel: co-developers.

We weten dat we een enorme renovatieopgave hebben. Daarom durf ik te stellen dat er meerdere paden zijn en komen om de snelheid erin te brengen. Eén van die paden gaat richting de verduurzaming van het particulier vastgoed en het in beweging krijgen van miljoenen woningeigenaren. Een andere opgave is die van ruim 360 woningcorporaties, waar er een zoektocht is naar betaalbaar, comfortabel en lekker langer wonen in aardgasvrije buurten. De opgave van ongeveer 2,4 miljoen huurwoningen vraagt om immense investeringen en heeft een grote maatschappelijke impact.

Het OP-ZUID programma SBNoM past geheel in deze opgave. Zeventien partijen werken ondernemend samen aan het standaardiseren van kwaliteiten en garanties en opschaling van de renovatieopgave. We zijn onszelf als bouwsector weer opnieuw aan het uitvinden. Wie neemt de lead en wie wordt de aanbieder van 1000 renovatieoplossingen per dag? Het einddoel in 2050 is in ieder geval uitdagend, magnetiserend en noodzakelijk tegelijk. En wie weet rollen er dankzij onder andere dit innovatieve programma binnen enkele jaren wel duizenden renovatie-pakketjes van de lopende band, op weg naar tevreden woonconsumenten. Wel of niet langszij die bewuste CEO uit 2013!


Peter Linders
Programmaregisseur van het OPZUID programma SBNoM.

Reageer op dit artikel