blog

Informatiegolf

bouwbreed 467

Informatiegolf

Morgen spreekt onze Koning in de Haagse Ridderzaal de jaarlijkse troonrede uit. In een klein uurtje worstelt hij zich door een enorm pak papier. Het zijn de voornemens van een, weliswaar nog demissionair, kabinet waar wij allemaal mee te maken gaan krijgen.

Ook de bouw krijgt weer tal van nieuwe wet- en regelgeving over zich uitgestort. En wij gaan daar vrolijk op reageren met product- en procesinnovaties. Maar ook onze klanten, de woonconsumenten krijgen deze informatiegolf te verwerken.

Consument verzuipt

En juist daar wringt volgens mij de schoen. De consument is door alle informatie over bijvoorbeeld aangescherpte hypotheekregels, passend toewijzen , klimaatdoelen en ook stoeptegeltax helemaal murw geslagen. Men verzuipt als het ware in de informatiestroom. Dat moeten wij ons als sector veel meer gaan beseffen.

Gasfornuis

We realiseren ons naar mijn gevoel onvoldoende dat we de verantwoordelijkheid hebben om de consument – met de wetenschap die wij wel hebben – te informeren. Laatst hoorde ik bijvoorbeeld het verhaal van een stel dat voor de nieuwe keuken inductie overweegt. Dit mede met het oog op de eindigheid van aardgas. Van de verkoper kregen zij echter te horen dat dit nog heel lang gaat duren en dat zij dus nog best een gasfornuis konden aanschaffen. De kopers gingen er in verwarring weg want zij hadden in de media immers gelezen dat de overheid snel van het gas af wil. Vanuit het oogpunt van de keukenleverancier is zijn opstelling misschien logisch, want hij wil van zijn handel af. Maar hij neemt hiermee natuurlijk niet zijn verantwoordelijkheid om zijn klanten op een juiste wijze te informeren.

Luisteren naar de consument

Het is onze taak als sector en als individuele ondernemer om alle informatie die wij morgen van bovenaf opgelegd krijgen weer zorgvuldig te vertalen naar wat dat voor onze klanten gaat betekenen. We moeten proactief leren communiceren. En proactief begint altijd bij luisteren naar de consument. Wat zijn de wensen en op welke manier kunnen wij die, met op de achtergrond alle wet- en regelwijzigingen, zo goed mogelijk verwezenlijken? Zo filteren we enerzijds de tsunami van informatie en helpen wij anderzijds de klant met zijn klantreis.



Bart Hendriks is algemeen directeur van de Hendriks Coppelmans Bouwgroep.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels