blog

Goed opdrachtgeverschap

bouwbreed 1059

Goed opdrachtgeverschap

Iedere zomervakantie zie ik het opnieuw gebeuren: een kleine stortvloed aan aanbestedingen die binnen een sector of zelfs vanuit één specifieke organisatie naar buiten komt. Vanuit de ogen van een inkoper is het natuurlijk ook verdraaid efficiënt: vlak voor de vakantie een aanbesteding uitzetten die je dan meteen na terugkomst weer op kunt pakken.

Vanuit de andere kant: voor de inschrijvers wordt het opeens een heel ander verhaal. Een hausse aan aanbestedingen – dus meer werk dan normaal – in een periode dat iedereen op vakantie is! Dat wordt schipperen met capaciteiten. En dat terwijl de belangen vaak groot zijn. Wie wil er nu een deel van de markt verliezen? Los van de hoeveelheid is het ook lastig vernieuwen in zo een periode. Nieuwe constructies opstarten is lastig omdat er minder calculators rondlopen en omdat niet alle expertises per se tegelijk in huis zijn. Hoe zeggen ze dat altijd zo mooi? “The struggle is real.”

Blinde vlek

In een tijd waar inkoop steeds vaker duurzaam en maatschappelijk betrokken bezig wil zijn, met waar mogelijk een oog op structurele leveranciersrelaties, is er duidelijk nog een blinde vlek in het goede opdrachtgeverschap. Je zou je als inkoper af kunnen vragen of de vakantieperiodes onder de streep wel zo’n efficiënte periode blijken te zijn met de grote kans op onderbezetting.

Hetzelfde gebeurt namelijk in de kerstvakantie. En hoewel iedere aanbestedende dienst zijn eigen onafhankelijke dynamiek heeft, zou het ook wel eens interessant kunnen zijn om bij collega aanbestedende diensten te checken wanneer die de aanbestedingen ode markt in zetten. Goed opdrachtgeverschap houdt niet op bij de invulling van de opdracht en het contract, maar kijkt wat mij betreft ook naar de manier en vooral de timing waarop een aanbesteding de markt op komt.



Jessica van der Burg is aanbestedingsspecialist bij Tenderwise

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels