blog

Over eendjes en beter communiceren

bouwbreed 100

Over eendjes en beter communiceren

Wist u dat je met vier gele en twee rode legosteentjes oneindig veel verschillende eendjes kunt maken? Ik hoorde het van iemand die onlangs bij een workshop van de overheid met marktpartijen was. De deelnemers kregen de opdracht om van de zes steentjes in dertig seconden een eendje te maken.

Na dertig seconden stonden er dus 21 verschillende eendjes op tafel. Het bewijst zonneklaar dat één opdracht op verschillende manieren kan worden uitgevoerd.

Wirwar van aanvliegroutes

Ik vind het ook een mooie metafoor voor de verschuiving die opdrachtgevers momenteel aan het maken zijn naar regisserend opdrachtgeverschap. Dat is immers dé manier om optimaal van de kennis van de markt gebruik te maken. In de voorfase zijn er daarom volop marktconsultaties en wordt er gesleurd en getrokken om van alles uit de markt te trekken. Maar in de fase die daarop volgt is er een wirwar van verschillende aanvliegroutes ontstaan.

Er zijn modelcontracten als het gaat om bijvoorbeeld UAV-GC-projecten maar je ziet dat bijna elke opdrachtgever daar zijn of haar variant op maakt. En daardoor leidt het antwoord op elke gestelde vraag tot weer een nieuw eendje. Met als gevolg oplopende algemene kosten maar bovenal veel onbegrip en irritatie bij zowel de opdrachtgevende als opdrachtnemende kant.

Laatst nog had ik een gesprek met een corporatiedirecteur die zei ‘Bart, we hebben het toch opgeschreven, ik snap niet dat jullie het niet begrijpen’. Waarop ik op mijn beurt zei: ‘ik snap niet dat jullie niet snappen dat we deze aanbieding op deze wijze hebben opgeschreven.’

Vallen en opstaan

Het laat allemaal zien dat de zoektocht naar regisserend opdrachtgeverschap met vallen en opstaan gaat. Moeten we er dan maar mee ophouden? Dat zeker niet. Maar we moeten naar mijn idee wel ophouden met oefenen en een keer hele duidelijke standpunten innemen. Dat betekent dat de opdrachtgever vooraf een heldere keuze over de contractvorm maakt en over de route die hij daarvoor wil gaan volgen. Ook moeten we goede spelregels afspreken en deze niet meer tijdens het spel wijzigen.

Eigenlijk is de oplossing heel simpel: we moeten gewoon veel beter met elkaar gaan communiceren.



Bart Hendriks is algemeen directeur Hendriks Coppelmans Bouwgroep.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels