blog

Hoe jonge ingenieurs oplossingen verzinnen voor klimaatadaptatie

bouwbreed 16

Hoe jonge ingenieurs oplossingen verzinnen voor klimaatadaptatie

Behalve ingenieur ben ik ook reisleider voor bergsportvakanties. De combinatie geeft mij energie. Iets dat ik overigens veelal te over heb. Nog meer energie kreeg ik tijdens de Doe & Durf-challenge de afgelopen maand.

Met negen teams afkomstig van Antea Group, DGMR, Fugro, Movares, Royal HaskoningDHV, Sweco en Tauw startte de Doe & Durf challenge. Alle teams hadden een idee ingestuurd als oplossing voor de vraag “Hoe wordt de stedelijke omgeving klimaatadaptief”. Naast de, bij een ingenieurs-challenge voor de hand liggende technische uitwerkingen, zijn er vooral voorstellen ingediend om alle betrokkenen bewuster te maken van het thema klimaatadaptatie.

Bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken

In deze editie zaten meerdere ideeën die te maken hadden met het aanbieden van informatie en het bieden van een platform om mensen in beweging te brengen om zelf aan de slag te gaan met klimaatadaptatie. Een thema dat helaas weinig in de recente Tweede Kamerverkiezingen heeft gespeeld maar gelukkig wel staat genoemd in de, op 28 maart gepresenteerde, Bouwagenda.

En daar ligt juist de kracht van Doe & Durf. Het laten zien hoe we als ingenieurs bijdragen aan de maatschappelijke vraagstukken. De jury vond dat het idee van Sweco, de winnaar van deze editie, zich onderscheidde doordat het op de meest overtuigende manier antwoord gaf op de vraag waaróm en wanneer mensen in beweging komen.

Mooi staaltje van omdenken

Zij hebben goed gekeken naar wanneer het langetermijneffect van klimaatverandering relevant is voor mensen en het idee van het team van Sweco draagt ertoe bij dat de gevolgen van klimaatverandering op het juiste moment worden meegewogen bij een belangrijke beslissing. Zo zal de beweging naar maatregelen indirect, maar waarschijnlijk veel krachtiger, op gang komen. Het is wat de jury betreft een mooi staaltje van omdenken.

Het is mooi om te zien hoe alle teams trots zijn op hun inzending en vinden dat ze verdienen te winnen. En nog mooier is om de bewondering voor elkaars idee te zien en de onderlinge competitie op een positieve manier.



Doede Wessels is adviseur Milieubeleid & Strategie bij DGMR.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels