blog

‘Duurzaamheidsscores zijn wedstrijdjes ver plassen’

bouwbreed 22

“Jip, zoek jij even de isolatie in pad twaalf?” “Bedoel je die gele, die lijkt op suikerspin?” “Nee, die lichtbruine, wat zachte. Die andere is niet fijn voor je huid en luchtwegen en heeft een beroerde vochthuishouding.”

“Hoe weet jij dat allemaal, pap?”
“Gewoon de informatie op het etiket lezen. Maar je kan ook even naar het groene logo met 3 sterren zoeken. Dan pak ik de rest. Dag mevrouw, waar liggen de ‘beter leven’ constructieplaten van stro, die zonder formaldehyde?”

Ver-van-bed-show

Ziet u zichzelf al zo door de bouwmarkt lopen? Bij het doen van dagelijkse boodschappen kunnen we letten op ingrediënten, calorieën, allergieën en bij dierlijke producten natuurlijk op het welzijn van het dier. Maar voor klussend en (ver)bouwend Nederland lijkt dat nog steeds de ver-van-mijn-bed-show.

Sterker nog, ook een overgroot deel van professioneel bouwend Nederland toont nog steeds weinig bewustzijn in de materiaalkeuzes. Daarbij is de bezemwagen van de MPG nog een enorme wassen neus. Want een beetje innovatief, bio of hardcore technisch materiaal is daarin lastig in te voeren.

Slechts de grotere bedrijven laten zich – vooral publiekelijk – in met wedstrijdjes verplassen in duurbetaalde duurzaamheidsscores. Wie heeft de hoogste, langste, vetste of hoe het zich ook laat meten. En ook daar is materiaalkeuze doorgaans een ondergeschoven kindje. De milieulast blijft hoog en ver achter ten opzichte van de prestaties op het gebied van energie: voor de overheid jarenlang het speerpunt in duurzaamheid.

Beter-bouwen-keurmerk

Niets ten nadele van zo’n certificaat. Elke stap is er één. Maar in wat voor een huis wonen the green few van het bedrijfsleven zelf met hun gezin buiten kantoortijd? Heeft de consument in de doe-het-zelf bouwmarkt enig idee hoe eenzijdig de grote bouwlobby hen nog steeds opzadelt met conventionele materialen, terwijl er veel meer, voor mens en milieu gezondere, alternatieven voorhanden zijn?

Nee, de consument kan niet van alles op de hoogte zijn. Maar een ‘beter-bouwen keurmerk’ in de bouwmarkt voor mensen die bewust willen kiezen is welkom. Klein detail: dan moeten ze die producten daar wel gaan verkopen. En niet alleen in de eco-bouwmarkt speciaalzaak.



Huib van Zeijl, oprichter en partner bij Équipe voor Architectuur en Urbanisme. 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels