blog

Eindejaar boodschap

bouwbreed Premium 677

Eindejaar boodschap

In december kunnen bedrijven bij mij een prikkelend sinterklaasgedicht voor het personeel bestellen. Een enthousiasmerende kerstboodschap of een kerstverhaal. Dat is weer eens wat anders dan een strategisch plan of een bedrijfsplan voor vier jaar. De verpakking maakt mij niet uit, dus ik lever. Vroeger deed de baas dat zelf, zo’n blije boodschap, maar daar is nu geen tijd meer voor.

Een van de vastgoedbedrijven benaderde me dit jaar met de vraag of ik het personeel via een sinterklaasgedicht zou kunnen prikkelen om meer vanuit de markt te denken en te handelen. “Wie soet is krijgt lekkers, wie stout is de markt”, zal ik maar zeggen.

De eerste versie van het gedicht werd afgekeurd. De woorden markt, producten en diensten vielen niet genoeg. De toon was te speels. En ze vonden dat ik alleen flauwe grappen maakte over de afkortingen van hun interne verbeterprocessen. Vervolgens heb ik een houterige gedicht geschreven met veel tenen krommende managementzinnen en onbegrijpelijke wendingen. En natuurlijk een slaapverwekkend rijm van het niveau: “ik hoop dat je het leuk vindt, de groeten van ..”.

De communicatiedirecteur was nu wel laaiend enthousiast. Op één dingetje na. Er zat geen taalfout in; dat hoort nu eenmaal omdat Piet de gedichten schrijft. Geen probleem, zolang ik mijn pseudoniem “Sint & Piet” maar kan gebruiken.


Lenny Vulperhorst, adviseur Andersson Elffers Felix Utrecht
l.vulperhorst@aef.nl

Reageer op dit artikel