blog

Vliegende gewetensnood

bouwbreed 568

Vliegende gewetensnood

“Klimaatdoelen Parijs onhaalbaar door luchtvaart” kopten afgelopen week de kranten naar aanleiding van een onderzoek van promovendus Paul Peeters van de TU Delft. In het jaar 2100 vliegt de wereldbevolking grofweg negen keer zo veel kilometers als nu. De groeiende CO2-uitstoot die dit met zich meebrengt zal het onmogelijk maken om de klimaatdoelen van Parijs te halen.

Een alarmerend maar ook confronterende stelling. Want zelf vlieg ik ook steeds vaker en steeds verder. Nu doe ik dat niet als toerist, die blijkbaar 90% van de vluchten veroorzaakt, maar vanwege internationale ontwerpopdrachten. Dat geeft weliswaar enige gewetensverlichting, maar maakt het evengoed noodzakelijk om onze afwegingen te bevragen. Want het legt ook een ingewikkelde tegenstelling bloot tussen onze gedrevenheid om bij te dragen aan grote vraagstukken in andere delen van de wereld en de consequenties die dat heeft op het klimaat.

In hoeverre rechtvaardigt die gedrevenheid het vele reizen dat werken buiten Nederland met zich mee brengt? Het valt misschien nog wel te verantwoorden dat we regelmatig naar Luxemburg en Frankrijk moeten om met onze partners daar te werken aan een circulaire wijk in Luxemburg. Maar hoe zit het met de vliegreizen naar Afrika om aan vergroening van de woestijn te werken of scholen te bouwen die bijdragen aan het behoud van eigen cultuur en ontwikkeling van de lokale economie? Of wat te denken over ons werk in Rusland, waarvoor we lange vliegreizen maken naar steden tot ver in Siberië? Ik ben er van overtuigd dat onze Nederlandse integrale aanpak van architectuur, stedenbouw en landschap er een grote toegevoegde waarde levert aan duurzame leef- en woonkwaliteit. Maar ondertussen moet ik steeds vaker heen en weer.

De isolatie opzoeken door simpelweg niet meer te vliegen lijkt mij in ieder geval geen oplossing. Internationale samenwerkingen en de daarbij horende uitwisseling van kennis, kunde en visie zullen cruciaal zijn voor het redden van onze wereldbol. Vliegen is daar op dit moment nog een onoverkomelijk middel toe.

Ondertussen sus ik mijn geweten maar door als toerist dicht bij huis met een elektrische auto op stap te gaan.



Marianne Loof, LEVS architecten

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels