blog

Proefzitten

bouwbreed Premium 556

Proefzitten

Stel dat ik een nieuwe auto wil. Dan wil ik natuurlijk de beste auto die past binnen mijn beperkte budget. Ik zal keuzes moeten maken: een nieuwe auto heeft nog garantie, geen onderhoudskosten en glimt nog prachtig. Nadeel is de hogere aanschafprijs, dus ik kan niet losgaan op de opties. Een tweedehandsauto heeft als onzekerheid dat je niet weet hoeveel onderhoud er aankomt, maar als je een beetje goed zoekt, kun je nog een exemplaar vinden met mooie snufjes. Een lastige afweging. Eén ding is zeker; voordat ik de knoop doorhak wil ik eerst een proefrit maken, want mijn auto moet natuurlijk wel lekker rijden. De auto een jaar op proef nemen, lukt helaas niet. De dealer ziet mij aankomen met een dergelijk verzoek.

Toch vreemd dat ik zo’n verzoek laatst bij een aanbesteding wél tegenkwam: een waterschap wilde de beste partij kiezen voor de renovatie van een gemaal. Voor een dergelijke renovatie is veel denkwerk vooraf vereist: de installateur moet een plan van aanpak maken, hij moet de engineering doen en berekeningen maken. Dit is natuurlijk al een deel van de opdracht. Je kiest niet de beste partij door alle partijen alvast een groot deel van het werk te laten doen. Wel lekker goedkoop natuurlijk, maar iedereen begrijpt dat dit niet de meest efficiënte inzet van tijd en geld is.

Stel dat acht partijen € 25.000,- aan kosten maken. En de renovatie zelf is geschat op € 500.000,-. Dan is dus al 40% van de opdrachtsom uitgegeven door de markt. Het is daarom objectief gezien ook niet goed om een rekenvergoeding te geven. Want die wordt betaald uit publieke middelen en dan gaat de renovatie opeens 40% meer kosten. Mijn advies is: stel gewoon goede gunningscriteria op en laat de inschrijver door referenties aantonen dat hij aan de eisen voldoet.

Ondertussen gaat mijn zoektocht verder naar een nieuwe auto. Goede stoelen vind ik erg belangrijk. Weet je wat, ik vraag gewoon of ik alvast de voorstoel gratis kan krijgen. Schijnt in de aanbestedingswereld heel normaal te zijn.


Mr. Marissa Willemse, Stichting Markwerking Installatietechniek (SMI), onderdeel van Uneto-VNI

Reageer op dit artikel