blog

Druppelende kraan

bouwbreed Premium 1423

Druppelende kraan

In de maanden dat ik niets heb geschreven, zag ik wat er om ons heen gebeurt; de markt trekt weer aan, maar velen vallen terug in hun oude gedrag. Wat is er nog over van samenwerken, kennis delen en vertrouwen?

Eigenlijk moet ik zeggen;  wat is er overgebleven na zeven jaar crisis? Lange levertijden van de leveranciers, tekort aan personeel, tekort aan instroom leerlingen, enorme faalkosten onder andere. Diegene die een klus heeft aangenomen in de crisisperiode gaat het nu oplopen, moet er duur aan en dit geldt ook voor de opdrachtgever of ontwikkelaar.

Goed om te horen dat het beter gaat, daar is niets mis mee, maar wat doen wij met de opdrachtgevers die ons wel het vertrouwen hebben gegeven en ons de crisis door hebben geloodst? Gaan deze mensen ook de hoofdprijs betalen of gaan wij, leveranciers, toeleveranciers, gespecialiseerde aannemers en de aannemers,  voor de lange termijn relatie?

Ik had hier laatst op de zaak een discussie over. Er werd geroepen dat we weer marges kunnen rekenen. Wij waren op dat moment de zaak aan het verbouwen en beneden lekte een brandkraan waar een emmer onder stond. Ik verzocht  collega’s om mee te lopen naar deze lekkende brandkraan en vroeg: “Hoeveel keer in deze week legen wij deze emmer als we het niet meteen zouden oplossen?”  Er werd nagedacht. “Twee á drie per week”, was het antwoord. “Precies!”, vervolgde ik, “En zolang het blijft druppelen, blijven we deze emmers legen.” Ik stelde de volgende vraag: “ Stel dat ik een volle emmer met water midden in de loods zet… hoeveel water zit er dan nog in halverwege de week?”  “Ik denk de helft,” zei iemand.  “Exact” antwoordde ik.

Dus als het bij ons en bij onze partners blijft druppelen, een continue stroom,  en we gaan voor de lange termijn relatie met opdrachtgevers en partners, dan zijn wij uiteindelijk allemaal winnaar. Als de marges omhoog moeten vanwege lonen en materialen, dan kan dit in overleg met de opdrachtgever, zodat ze begrijpen waarvoor ze meer gaan betalen.

Wij hebben besloten om niet met de huidige stroom mee te gaan en hebben gekozen voor de lange termijn relatie met onze opdrachtgevers, in goede en slechte tijden. Het zou ook niet bij ons passen met alles wat wij de afgelopen jaren geroepen hebben. Gevoel heeft niets met geld te maken en mijn gevoel zegt; een goede vriend belazer je niet.

 

Reageer op dit artikel