blog

De laatste klant

bouwbreed 496

De laatste klant

Het is 11 uur ’s avonds. Op een gesloten vliegveld in Oost-Engeland wachten we op de man die uit zijn bed gebeld moet worden om ons vliegtuig bij te vullen. Want helaas hadden we te weinig brandstof om de beoogde luchthaven te halen.

Het zou allemaal nog goed moet komen vannacht, maar voorlopig staan we hier. Na eerdere dol dwaze ervaringen met low cost carrièrs heb ik ze lang gemeden; tot vandaag. Onze stranding is een mooi voorbeeld waar extreme kostenreductie als verdienmodel toe kan leiden.

Het is de droom van menig ondernemer. Alles apart beprijzen en alleen in actie komen als de zaak is uitverkocht. Aan de uitgavenkant ultra korte tijd om te laden en lossen, alle personeel als zelfstandige ingehuurd (zelf brood en koffie meenemen) en natuurlijk een zo licht mogelijke kerosinetank.

Het meest opvallende is dat passagiers, de klanten, het oponthoud gelaten, zonder rumoer accepteren. Dat was bij een old style maatschappij denk ik wel anders geweest. Daar hadden de pakken het op een blèren gezet.

Grappige tweedeling eigenlijk. Low cost carrier met low cost clients en low expectations. Voor de bouw biedt zo’n model kansen. Een A-merk en -prijs voor de ene groep klanten. En een B voor een andere. Zolang je er maar eerlijk in bent, werkt het. Kennelijk.



Lenny Vulperhorst, Andersson Elffers Felix Utrecht
L.vulperhorst@aef.nl

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels