blog

Groeikansen

bouwbreed 396

Groeikansen

Het aanbesteden is een interessant gebied. Regels, organisaties, mensen en te maken matches bepalen het speelveld. Wat mij betreft ligt nog te vaak de focus op het juridische kader, op de procedures en te weinig op de beste match in de markt.

Aan beide kanten geldt dat overigens, kan ik wel zeggen. Ik zie dagelijks de voorbeelden voorbij komen. Aanbestedende diensten die op zoek zijn naar zekerheid en beheersbaarheid en die vaak juist daardoor krijgen wat ze wilden voorkomen. “Dat wat je aandacht geeft, groeit”, luidt een bekend gezegde. Dat is met aanbestedingen niet anders. Focus liever op de beste match zou ik zeggen, en vergeet je interne klant niet. Zonder een goede behoeftebepaling gaat de match sowieso nergens over.

In het bedrijfsleven zie ik vaak eenzelfde focus op de regels en wetgeving. Waar ze normaliter zichzelf goed weten te verkopen, geven ze bij het inschrijven vaak de touwtjes uit handen door die focus op iets anders dan het bieden van toegevoegde waarde voor deze specifieke opdracht. Doodzonde! Er kan nog zo veel beter.

Zo veel ook dat voor het geheel van het aanbestedingsveld geldt. Die focus op de beste match is er maar één van. Het is veelzeggend dat één van de meest gelezen aanbestedings columns hier die van mij was met als titel: “Niet meedoen is ook een optie.” Alleen al de mindset rondom het aanbesteden is dan ook een ander belangrijk element waar nog veel winst te behalen valt.

Ik ga me richten op manieren om het geheel naar een volgend level te krijgen. Hoe weet ik nog niet precies, dat ben ik nog aan het onderzoeken. Ik blijf individuele bedrijven ondersteunen bij het inschrijven, het stokje voor deze column geef ik echter door aan een andere expert.

Net als u kijk ik nu al uit naar een andere frisse blik op aanbestedingen!



Jessica van der Burg, aanbestedingsspecialist bij Tenderwise

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels