blog

De wrange vruchten van ‘Bent u van plan te verplaatsen?’-type onderzoek

bouwbreed 20

De wrange vruchten van ‘Bent u van plan te verplaatsen?’-type onderzoek

De laatste tijd word ik geregeld herinnerd aan mijn Groningse promotie-onderzoek ‘Wat beweegt bedrijven; besluitvormingsprocessen bij verplaatste bedrijven’ uit 2002.

Nadruk lag op het achterhalen van ‘echte’ migratiemotieven van bedrijven gedurende diverse fasen van dit strategisch besluitvormingsproces. Meer diepgang was nodig dan het in de jaren negentig van de vorige eeuw veel beoefende ‘bent u van plan te verplaatsen?’-type lobbyonderzoek om verder te gaan met opspuiten van weiland.

Dit leidde stelselmatig tot gehoopte flinke volksverhuizingen, hectareclaims en ‘headlines’ over schreeuwende tekorten aan ruimte. Uiteindelijk bleek de daadwerkelijke verhuisgeneigdheid en vraag vele malen lager. Een introductie over voor- en nadelen van onderzoeknaar ‘stated’ en ‘revealed preferences’ zouden uitvoerende adviesbureaus goed kunnen gebruiken. Al kun je op ‘u vraagt wij draaien type opdrachten’ ook gewoon nee zeggen.

Wrange vruchten

Momenteel plukt de vastgoedmarkt nog steeds de wrange vruchten van dit type onderzoek. Ook op de kantoren- en de retailmarkt wordt gebruik gemaakt van dit type (bouwen voor leegstand)onderzoek. Het heeft mede geleid tot veel te veel hectares nieuwe bedrijventerreinen en de huidige leegstand. Illustratieve noordelijke bad planning practice was het zogenaamde International Businesspark Friesland (IBF) bij Heerenveen.

Tochtig en weinig duurzaam

Anno nu ligt het er nog steeds tochtig en weinig duurzaam bij. Afgelopen zomer heb ik me op verzoek van Dagblad De Stentor eens verdiept in de case bedrijventerrein H2O bij Oldebroek. Wat bleek, zelfs in 2015 worden nog steeds bedrijventerreinen aangelegd op basis van ‘bent u van plan te verplaatsen?’ type onderzoek. Het animo een kavel te kopen op dit terrein dat zich verkoopt als ‘duurzame kwaliteit op een logistieke toplocatie’ bleek in de praktijk een stuk kleiner. Betrokken gemeenten bij dit terrein schrijven forse verliezen en zitten met het gebied in hun maag.

Busladingen

Recent werd ik verrast dat ook bij outlets gebruik wordt gemaakt van dergelijk onderzoek. Alleen betreft het dan ‘busladingen’ consumenten die afreizen om een dag te shoppen. Op basis van onder meer de toelichting ‘De winkels zijn aanvullend op de bestaande binnenstad en zijn te vinden in een aantrekkelijke omgeving met aanvullende horeca en leisure… De Holland Outlet Mall zal een beleving worden op recreatief winkelgebied, een trekpleister voor de gehele regio en vele toeristen’ werd gevraagd of de outletplannen aansprekend waren en men op bezoek zou komen.

U snapt het, veel Zoetermeerders en mensen uit Zuid-Holland reizen af naar de outlet en dus moeten we dit bouwen. Met dergelijk type onderzoek moeten we vooral de consument ook weer niet te serieus nemen.



Cees-Jan Pen is lector Brainport Fontys Hogescholen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels