blog

Goedemorgen, mijn naam is Contrabon

bouwbreed Premium 51

Goedemorgen, mijn naam is Contrabon

Mag ik me even voorstellen? Ik ben de contrabon. Om mij draait veel in de bouw. Iedereen kent me. Ik ben de bon die noodzakelijk is om te kunnen factureren. Als ik opgestuurd ben, dan is iedereen blij en kan het werk doorgaan.

Maar vaak word ik gebruikt als onderzetter voor de koffie. Of als kladblaadje om aantekeningen op te maken. Of ze gooien me gewoon bij het oudpapier. Daar word ik verdrietig van. En de leveranciers ook. Want zonder mij kan hij eigenlijk zijn goederen niet factureren. Dan komt het werk stil te liggen. En dat zorgt voor veel gepraat achter mijn rug, waar ik me behoorlijk zorgen over maak.

Ze denken er al over na hoe ze van mij af kunnen komen, die leveranciers van de bouw. Ze klagen dat hun administratie in de war loopt als ik niet keurig ondertekend na elke levering zo snel mogelijk opgestuurd of gemaild word. Het is echt niet zo ingewikkeld. Even kijken of de levering klopt. Datum, plaats, hoeveelheid, materiaalsoort. Deze gegevens op mij noteren, een krabbeltje eronder en klaar. Dan kunnen de leverancier en de administrateur de boeken bijwerken. Nu raken ze vaak het overzicht kwijt van wat wel en wat niet gefactureerd kan worden. En dat kan handenvol geld kosten. Daar zitten ze niet op te wachten, zeggen ze. Best logisch, eigenlijk. Maar ik word er zenuwachtig van. Ik hoor ze al praten over elektronische handtekeningensystemen. Net zoals bij PostNL. Die houden zo’n kastje voor je neus en laten je met een plastic staafje een krabbel zetten voor ontvangst van een paar schoenen. En als je er niet bent, nemen ze je schoenen weer mee terug. Dan maar kouwe tenen. In het beste geval bellen ze bij de buurvrouw aan en laten haar voor ontvangst tekenen. Maar wie zegt dat die buurvrouw die schoenen niet zelf houdt? En misschien is het niet eens de goede maat en kleur. Nee, niet de buurvrouw; die schoenen! Op het boze heen-en-weer gebel achteraf zit niemand te wachten.

Zo willen ze niet werken bij de bouwleveranciers. Ze willen eigenlijk dat de vrachtbrief ondertekend wordt en dat dit voldoende is om te factureren. Dat de juiste persoon bij de levering aanwezig is en een handtekening zet op de vrachtbrief. Ze willen niet achteraf iemand sturen die een stapel contrabonnen langs tientallen bouwplaatsen gaat ophalen, bedelend om een krabbel. Dus neem nou even de tijd voor de vrachtbrief. Dan kan iedereen verder met zijn werk. En dan kan ik gewoon met pensioen na een bewogen werkzaam leven, samen met alle andere contrabonnen.

Reageer op dit artikel