blog

Wie is de Mol?

bouwbreed Premium 258

Wie is de Mol?

Het blijft een mooie wedloop: wie is er de Mol en wie ontmaskert hem/haar als eerste? Al enkele jaren speurt Jaap van Zessen, Social Media Analist bij het AD en voorheen bij Buzzcapture, het internet af om de digitale sporen van de deelnemers te vinden.

En ook dit jaar heeft hij weer enkele voortijdige afvallers getraceerd. Het is ook niet zo slim om op een presentatie te verschijnen als de opnames nog in volle gang zijn. Hoe Jaap dit allemaal achterhaalde lees je hier: LinkedIn Pulse (nog geen spoiler alert, op zijn blog verraadt hij nog niemand)

Social mediamonitoringtools

Als je alle berichten op Facebook, Instagram en Twitter van en over de deelnemers terug wilt zoeken is dat monnikenwerk. Dankzij zogenaamde social mediamonitoringtools is dit echter een fluitje van een cent. Ook ik zet deze tooling dagelijks in om te weten wat er zich in onze wereld afspeelt.

Zodra er zich een ernstig ongeval afspeelt op een bouwplaats in Nederland, dan weet ik dat al binnen enkele minuten. Ik hoef dan alleen nog maar uit te zoeken of de bouwplaats van ons is. Die enkele keer dat het bij ons mis is, weet ik het vaak eerder dan onze directie.

Veel relevante informatie

Maar het gebruik van monitoringtools gaat veel verder dan alleen enkele alerts. Door specifiek rondom je (toekomstige) bouwlocaties te luisteren naar wat er over bericht wordt, kun je veel relevante informatie ophalen. Denk hierbij aan voor- en tegenstanders van het project, mensen die overlast ervaren of andere stakeholders die zich uitlaten over het project.

Je hoeft dan nog niet eens overal direct op te reageren (in aanbestedingen kan dat niet eens), maar je kunt de informatie wel gebruiken om je communicatie te verbeteren, je voor te bereiden op buurtbijeenkomsten of extra uitleg te geven over die punten die gevoelig liggen.

Met het toenemen van onlinepublicaties is het allang niet meer mogelijk alles te lezen en bij te houden. De truc is de tooling voor je te laten werken en de informatie naar je toe te laten komen. Zo ontmaskert ook jouw ‘Mol’ zich vanzelf.



Robin Wollenberg is Social Media Manager bij BAM Bouw en Techniek.

Reageer op dit artikel