blog

Stelling nemen loont

bouwbreed 27

Stelling nemen loont

Je kent ze wel, die uitgesproken figuren in de bouw: Jan Willem van de Groep, Ellen van Acht, René Kesselaar of Gerben van Dijk. Ze nemen stelling, zijn niet bang voor een gepeperde uitspraak of een welgemikte schop hier en daar. Social media is hun speelveld. En altijd met het hart op de juiste plaats: doel is een betere bouwsector en -wereld.

De meeste grote bouwbedrijven zijn nooit zo uitgesproken. Stelling nemen doen ze niet. Aandeelhouders enzo. Des te mooier vond ik daarom de actie die Arcadis, Shell, Rijkswaterstaat, Schiphol en ’s lands grootste bouwer BAM deze zomer opzetten rondom de Amsterdam Gay Pride. Op de Canal Parade, het hoogtepunt van deze manifestatie van en voor homo’s, lesbiennes, biseksuelen en transgenders (LGBT), vaart een bonte stoet boten door de grachten, waar honderdduizenden (internationale) bezoekers op afkomen.

Diversiteit in de sector

De bouwers en opdrachtgevers besloten dit jaar een eigen boot mee te laten varen onder de vlag ‘building diversity’. Zonder bedrijfslogo’s of -banners, maar met als doel de diversiteit in de bouwsector als geheel te laten zien. Dat het een bouwboot is, werd duidelijk door het dragen van helmen en veiligheidshesjes.

Voor een van de initiatiefnemers, Niels Scholten van BAM, was het meer dan een feestje bouwen met zijn ‘roze’ en heteroseksuele collega’s. “Bij de bouw denkt iedereen óf aan heren in grijze pakken óf aan mannen in overalls op de steiger. Ik wil dat stereotype beeld doorbreken. De bouw is niet alleen stenen stapelen, de buitenwereld vraagt ons nu andere dingen: omgevings- of assetmanagement, creativiteit, design etc. En daar horen dus andere competenties én andere mensen bij.”

Gereedschapsgordels

Ik vond het een superinitiatief. In de bouw gaat het qua diversiteit immers nooit verder dan de man-vrouwverhoudingen. En als we een reclamebureau inhuren voor Cobouw, komen ze met gereedschapsgordels aanzetten. Het artikel van mijn collega Ingrid Koenen, waarin het idee achter de boot wordt uitgelegd en een aantal homoseksuele bouwers geïnterviewd, ging ik daarom op de dag van de Canal Parade extra onder de aandacht brengen. Dus pushen op onze sociale media Twitter, Facebook en LinkedIn. Onder mijn eigen naam én met de Cobouw-accounts.

[intermezzos:1] Natuurlijk had ik een goeie medestander aan Niels’ collega, social media-manager én Cobouw-columnist Robin Wollenberg. Samen zorgden we die middag in augustus voor een kleine ‘bouwbootbuzz’. Een van onze freelancers stond op de Amsterdamse grachten en appte me foto’s en filmpjes door, die ik met de link naar Ingrids artikel online zette op alle kanalen – uiteraard voorzien van de juiste hashtags.

Geen platte branding

Maandag stuurde Robin me de resultaten op van Buzzcapture, een monitoringtool waarmee je het effect en bereik van je social acties meet: BAM stond tussen Adidas, ING en Post.nl in de top influencers rondom Gay Pride. 830.000 social media-accounts noemden de bouwboot – en daarmee BAM – in hun posts over Gay Pride. Zelfs in Groot-Brittannië was de actie opgepakt, getuige een retweet van LGBT Construct.


Het bereik en daarmee de mediawaarde zijn enorm voor BAM. En dat terwijl het bedrijf zichzelf niet expliciet in de schijnwerpers zette. De keuze om voor diversiteit een lans te breken, als integraal onderdeel van het bedrijfsbeleid, is authentiek. Geen staaltje platte branding, maar oprechte stellingname. Dat viel trouwens ook goed bij opdrachtgevers (“aangename verrassing”) en bij werknemers: nu werd er over de Gay Pride gepraat bij het koffiezetapparaat! Enkele heteroseksuele collega’s waren zelfs ongelooflijk ontroerd:  “Wat goed dat dit kan!”

Wie durft? 

Met een langere voorbereidingstijd valt er volgend jaar meer uit een dergelijke actie te halen, denken Robin en ik. Dan zou je landelijke media kunnen benaderen en zo de bouw op een andere manier op de kaart kunnen zetten. Wellicht krijg je dan ook branche-organisaties als Bouwend Nederland en UNETO VNI mee, die dit jaar jammer genoeg niet van zich lieten horen. Wie durven er volgend jaar ook stelling te nemen? En Jan Willem, Ellen, René en Gerben: twitteren jullie dan mee? 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels