blog

Van irritant naar relevant

bouwbreed 3

Van irritant naar relevant

De tijd van alleen maar zenden en zelf roepen hoe goed je bent zonder te vragen of je klant daar op zit te wachten, is voorbij. Althans: als het aan je klanten, prospects en andere stakeholders ligt.

De test of dit ook voor jou geldt is simpel: vraag je af of jij blij wordt van alle colporteurs die je telefonisch of zelfs via je eigen voordeur lastig vallen op momenten dat het jou totaal niet uitkomt. Is het antwoord nee, dan weet je genoeg. In 2018 wordt een nieuwe wet m.b.t. privacy van kracht. Die houdt in dat je alleen nog openbare gegevens van klanten mag gebruiken om ze te benaderen. Of ze moeten expliciet toestemming hebben gegeven voor het toesturen van je nieuwsbrieven, blogs, whitepapers, infograpics, video’s of andere vormen van content. Je mag hun persoonlijke voorkeuren niet meer zomaar uit je marketing automation systeem destilleren en inzetten om onbeperkt aanbiedingen te doen. Klinkt best logisch toch? Ik heb inmiddels een creatief vangnet gespannen samen met onze telefonistes. Ik wil ze niet meer spreken; die listige acquisitiemannen en -vrouwen. Al heb je nog zo’n goed aanbod dat misschien wel perfect bij me past: omdat je me ongevraagd lastigvalt, heb ik per definitie geen interesse. Met 5-10 van dat soort telefoontjes in de week ben ik ook niet meer vriendelijk. Om al helemaal te zwijgen over de brutalen die me na het accepteren van hun uitnodiging via Linkedin en Twitter ongevraagd hun waar aanprijzen. ‘Verwijder connectie’ werkt daarvoor prima is mijn ervaring. Stop die spamtijd liever in het maken van relevante content, zodat jouw bedrijfsnaam als eerste naar boven komt bij Google als ik daar zoek op jouw product of dienst. We zijn zelf ook allemaal mens en consument, ook in B2B. Met goedgeschreven relevante en interessante content die je uiteraard voorziet van bijbehorende ‘tags’ aan de achterkant, kom je vanzelf bovenaan mijn zoekresultaten. Als we elkaars taal spreken dan worden we misschien wel partners. Deze manier van werken is tevens duurzamer en relatief goedkoop. In ieder geval veel minder irritant. Daar word ik wel blij van!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels