blog

Omarm de jeugd

bouwbreed 7

Omarm de jeugd

Wij hebben het als bouwbedrijven over samenwerken, maar doen wij dit ook? Volgens mij kopen wij eerst in en mag de goedkoopste vervolgens een stickertje plakken om daarna ook de snelste te zijn, dus een win-win voor de aannemer. Terwijl onze opdrachtgever ervan uitgaat (en dit wordt hem door ons ook gezegd aan tafel) dat wij eerst in uitgebreid overleg zijn gegaan met onze vaste partners.

De aannemer vraagt veel aan zijn partners, maar laat hun nooit zien wat hij zelf rekent. Hij betaalt de gespecialiseerde aannemers tussen de zestig en negentig dagen, maar weet zelf binnen drie weken zijn geld te krijgen. Wij gaan dus slordig om met onze partners terwijl wij ze heel hard nodig hebben.

Nu de markt verandert, moet je je afvragen wat de rol van een aannemer straks wordt. Schildersbedrijven nemen hele renovaties over, net als installateurs en keukenleveranciers.

 Ik zie voor bouwbedrijven die nog op een conservatieve manier opereren geen perspectief. Als de markt nog verder aantrekt, zullen zij als eerste het loodje leggen.

Er komt een nieuwe generatie aan die enorm bezig is met nieuwe vormen van communiceren. Ze zijn de hele dag bezig met digitale media en kunnen in een handomdraai bij alle gegevens die ze nodig hebben. Communicatie verloopt razendsnel via tablets en smartphones. Wanneer je als bouwbedrijf nu nog bezig bent met taai bouwoverleg of met Excel-bestandjes, dan ben je bij voorbaat verloren.

We zullen als bouwbedrijven deel gaan uitmaken van nieuwe groepen of ketens. Daarin moeten we samenwerken om kennis en waarden te delen. Leer van de nieuwe generatie en gebruik de opgebouwde kennis van de ouderen, maar zet die wel om naar deze tijd.

Denk hier maar eens over na: wij hebben tien dagen nodig om zes mensen aan de vergadertafel te krijgen. De jeugd regelt in drie dagen tijd 17.000 mensen in Haren.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels