blog

Voor de klas

bouwbreed 12

Voor de klas

Van de meesten van mijn docenten van de middelbare school hoor ik nu nog dat ze altijd wel dachten dat het uiteindelijk goed met mij zou komen. Ik maakte het hen niet gemakkelijk. Dus om nu op uitnodiging voor de klas te gaan staan voor ruim vijftig mbo-leerlingen bouw en civiel was best even spannend.

Het gaf mij zeker hoop voor de toekomst, de kennismaking met deze klas. Gewoon een groep met ‘goede koppen’ en stevige handdrukken. De insteek van de les was een kijkje in ondernemen, netwerken en sociale media binnen de bouwsector. Dat laatste een beetje de omgekeerde wereld denkt u? De jeugd weet hoe het werkt, maar heeft geen flauw benul van wat de invloed kan zijn van sociale media op privacy en bedrijfsvoering.

Het was opvallend dat het inleidende stukje over hoe ons bedrijf zich heeft ontwikkeld de afgelopen vijf jaar, veel meer de interesse had. Hoe staan wij in het leven als ondernemers, hoe zien wij de toekomst, hoe financier je nu zoiets en waarom doen wij het? De klas was oprecht geboeid. Het gesprek over de toekomst van ons vak liep over in de invloed van de technologie op de sector. Wat betekent de zelfsturende auto, maar ook bijvoorbeeld domotica voor de infra?

Een van de jongens gaf aan dat hij met zijn vader, ondernemer in de wegenbouw, regelmatig over de voortschrijdende technologie discussieerde. “Als wij daarnaar toe gaan, dan stop ik ermee” citeerde de bedrijfsopvolger zijn vader. Dan kan hij er beter nu mee stoppen en jou de ruimte bieden heb ik hem geadviseerd. Het verleden en het heden bewijzen immers dat als de oudere generatie de jeugd stagneert dat geen florerende bedrijven oplevert. Deze groep wil en kan bouwen aan de toekomst van onze sector, mits wij ze daarvoor de ondernemende ruimte bieden natuurlijk.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels