blog

Van innovatieve weggever naar stoïcijnse aanbieder?

bouwbreed 10

Van innovatieve weggever naar stoïcijnse aanbieder?

In de transformatie van aannemer naar aanbieder zijn vele hordes te nemen. Naast een aantrekkende (weliswaar fragiele) markt toch vasthouden aan de nieuwe principes én investeren in een geïndustrialiseerd eindproduct, vraagt om lef en om vastberadenheid in de bedrijfsvoering.

We gaan stoïcijns verder in de wetenschap dat grotere geïndustrialiseerde volumes onze opdrachtgevers uiteindelijk het beoogde voordeel op gaan leveren. Opdrachtgevers zijn echter wantrouwend en daar doet de overheid nog een schepje bovenop. Als aannemer voelen wij ons in deze fase van het kantelproces eigenlijk meer weggever. Hoe dan ook, onze visie is helder en de aanhouder wint.

Vertrouwen

Zoals Jan Willem van de Groep ook enigszins suggereert, en onlangs door een grote installateur werd beweerd, blijven we ons verschuilen achter ‘de adviseurs’ die hun eigen verdienmodel in de lucht houden door chaos te creëren. Dit is jammer genoeg wel de ingesleten praktijk. Een innovatieve installateur die verantwoordelijkheid neemt over de door haar zelf ontworpen installatie wordt vaak teruggefloten omdat ‘de adviseur’ van de opdrachtgever haar waarde wil bewijzen door het consequent oneens te zijn met de aanbieder. Erg jammer, want UAV-gc en Design and Build geven juist de creatieve ruimte om verantwoordelijkheid te nemen én te krijgen. Ervaring leert dat het wantrouwen het wint van gezond verstand en weer is bewezen dat het uiteindelijk allemaal om vertrouwen draait.

Op het scheidsvlak tussen vertrouwen en kennis zijn er naar onze mening altijd meerdere oplossingen mogelijk. De branche doet zichzelf daarin zeker te kort. Een week later kom je echter dezelfde adviseur tegen in een “traditioneel” ingericht proces en kun je maar zorgen dat je aanbieding voldoet aan zijn vraagspecificatie. Of je het er mee eens bent of niet. En let wél, de garantie wordt door jou als aannemer gegeven op het ontwerp van de adviseur en de cirkel is weer rond.

Toegevoegde waarde

Het bovenstaande klinkt mogelijk als klaagzang, maar niets is minder waar. Onze portefeuille laat al weer 20 maanden omzet zien en de kansen op een toenemende omzet stijgen per dag. Uiteindelijk draait het om de toegevoegde waarde voor de opdrachtgever en moeten we de focus op dat principe blijven houden. We worden daarin gesterkt door het winnen van “De Nederlandse Duurzaam Bouwen Awards” wat voor ons bedrijf met (slechts) 120 miljoen omzet een fantastische bevestiging is dat we op de goede weg zijn.

De expertise van de meeste adviseurs is nog steeds welkom zolang het waarde toevoegt aan het proces voor de opdrachtgever. Het is aan ons zelf om de advieur met een ‘s’ te onderscheiden van de advieur met een ‘z’. Die laatste voegt geen waarde toe maar frustratie en verhoogt alleen de kostprijs. Je moet als innovatief bedrijf wél het lef hebben om deze strategie vol te houden.

In onze optiek hoort een adviseur specialist te zijn in een bepaald onderdeel van het product. Die specialisatie moet zich bewijzen. Daardoor ontstaat vertrouwen en door deze samenwerking kunnen fantastische resultaten worden bereikt. Maar vertrouwen in onze branche moet ontstaan en is niet vanzelfsprekend. Door de ontvangen Duurzaam Bouwen Award hebben wij een stuk waardering gekregen en de bevestiging dat we op de goede weg zijn. Door met elkaar (opdrachtgevers, gebruikers, adviseurs, architecten etc.) kennis te delen en van elkaar te accepteren waar iemand het beste in is. Door het boeken van gezamenlijke resultaten neemt het vertrouwen toe en wordt de klant beloond.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels