blog

Ken je puddingeters

bouwbreed Premium 99

Ken je puddingeters

Gezegdes zijn mooie dingen, en niet alleen omdat ze jeu geven aan onze communicatie. Meer omdat je onmiddellijk weet waar het over gaat, vooropgesteld dat je het bewuste gezegde kent. Zo is er het Engelstalige gezegde “The proof of the pudding is in the eating.” Oftewel: je kunt alleen de kwaliteit van iets beoordelen nadat je het hebt gebruikt.

En daar wordt meteen iets haarfijn duidelijk. Want als ondernemingen maken we allemaal pudding. Maar proeven we deze ook wel eens? Het heeft er alle schijn van dat het vaak het recept is dat onder de loep wordt genomen. Maar eigenlijk vrij zelden de pudding zelf.

Jazeker, we kennen allemaal klanttevredenheidsonderzoeken (wellicht van de ISO certificatie). En we weten doorgaans ook zonder die onderzoeken globaal wel hoe tevreden onze puddingeters zijn. Maar vaak leggen we die feedback klakkeloos op ons eigen recept. Terwijl een klant misschien wel reageert op de kleur van de pudding in plaats van op onze zo goed uitgevoerde technische hoogstandjes. En misschien vindt hij ook iets van de manier waarop we de pudding opdienen.

Waar gaat het die klant eigenlijk om? Waar staat dat cijfer precies voor? Waar is hij nu precies zo blij mee? En belangrijker: wat vindt hij allemaal belangrijk, niet alleen in het eindresultaat maar ook in de samenwerking? Want met dat inzicht heb je de tools om hem nog (veel) blijer te maken.

Hoe afhankelijker de onderneming is van aanbestedingen, des te belangrijker wordt het om ook écht inzicht te hebben in je klant. Alleen dan kun je zinvol en compleet je onderscheidende elementen in de strijd gooien. Of je nu een goed gesprek aangaat met je belangrijkste klanten, een gastvrijheidsscan laat doen of nog weer iets heel anders: zorg dat je weet hoe jullie pudding smaakt!

Reageer op dit artikel