blog

‘Dit stukje heeft geen commerciële waarde’

bouwbreed 30

‘Dit stukje heeft geen commerciële waarde’

Vaak denken mensen dat het mogen schrijven van een column aantrekkelijk is. Het zorgt voor naamsbekendheid en het geeft profilering. En – zo is de gangbare gedachte – het zou werk opleveren.

In mijn geval advieswerk. Of daarvan afgeleid: inleidingen houden en bijeenkomsten voorzitten. Maar ik heb het al verklapt in de kop: de commerciële waarde van een column is nul. Sterker nog, die is eerder een obstakel voor acquisitie.

Zonder naamsbekendheid krijg je geen column

Eerst maar eens die naamsbekendheid. Die was er al voordat ik mijn eerste column schreef. Zonder naamsbekendheid krijg je bovendien geen column. Uiteraard verlengt een wekelijkse column die bekendheid. Maar nu komt ie: een column moet gelezen worden. En de lezer moet zich aan je storen. Zich amuseren. Of aan het denken worden gezet.

Dat lukt meestal alleen maar door in een fatsoenlijk opgebouwd betoog toch net iets te scherp te zijn. Soms op het irritante af. Of iemand zo te plagen (beledigen gaat te ver) dat de lezer er hopelijk om glimlacht. En in een ander geval past het om de lezer te verrassen met een onverwacht vergezicht of een bizar ander standpunt.

Lezers herinneren zich alleen de kritische noten

Het uitgangspunt dat je gelezen moet worden, dwingt dus tot profilering. En meestal herinnert de lezer zich wel de kritische noten, maar niet de beschouwende. Het gevolg is dat mijn column er voor zorgt dat lezers denken dat ik een kritische publicist ben.

Dus nadat de Volkskrant mij afgelopen woensdag citeerde uit een column over de moeilijkheden bij Heijmans, ben ik niet gebeld. Een hofnar kan nu eenmaal geen goede raadgever zijn …



Lenny Vulperhorst is adviseur bij Andersson Elffers Felix Utrecht.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels