blog

Facebooken op je werk

bouwbreed Premium 158

Facebooken op je werk

Je leest het goed, Facebooken op je werk. En dan heb ik het niet over collega’s die de hele dag berichten posten op hun privé Facebook, maar over het langverwachte Facebook@Work. Zelf noemen ze het ‘Workplace by Facebook’. Een complete Facebook-omgeving voor intern, zakelijk gebruik. 

Met deze lancering gaat Facebook direct de confrontatie aan met Microsoft, dat met de combinatie Yammer en Skype al diep geworteld is in het bedrijfsleven. Maar ook bedrijven als Slack, Jive, Google Hangout/Drive en Trello gaan het zwaar krijgen. Althans, volgens Facebook zelf.  

Social network is een goede tool

Ik ben er van overtuigd dat een intern social netwerk in de bouwwereld een enorm goede tool is om collega’s, vaak verspreid over verschillende locaties, met elkaar te verbinden. Het draagt bij aan het versnellen van communicatie, het vergemakkelijken van samenwerking en kennisdeling, het verhogen van de betrokkenheid en beter weten wat er leeft. Daarbij realiseer ik me, dat communiceren nu niet bepaald in onze genen zit. Maar waar een wil is, is een weg. Ook al is die lang. 

Facebook wordt gezien als privé

De vraag reist al snel of Facebook Workplace op korte termijn een positie zal verwerven in het bedrijfsleven. Ik heb daar mijn twijfels bij. Een poll onder mijn collega’s leert dat zij Facebook toch echt zien als iets privé, dat ze niet zo makkelijk zakelijk willen gebruiken. Ook al zijn beide omgevingen strikt gescheiden en is Workplace zelfs advertentie vrij.

Facebook heeft een imagoprobleem

Ten tweede kleeft er aan Facebook toch een imagoprobleem als het gaat om privacy. En daar zullen veel bedrijven toch huiverig voor zijn. Ten derde zijn veel ICT afdelingen echte Microsoft bolwerken. Zij zullen zich veel comfortabeler voelen bij een Office 365 pakket, waar Yammer, Skype en Sharepoint onderdeel van zijn. Het gevoel van grip hebben op de omgeving en op documenten zal daar waarschijnlijk de doorslag geven. 

Ik denk dat Microsoft haar sterke positie niet snel zal verliezen. En juist de recente aankoop van LinkedIn maakt hun positie nog sterker. Dat zakelijke netwerk koppelen aan Office 365 geeft net dat vertrouwde gevoel, dat Facebook niet heeft. 

Of ik gelijk zal krijgen? De tijd zal het leren.

Reageer op dit artikel