blog

Goedkoop of duurkoop?

bouwbreed Premium 183

Goedkoop of duurkoop?

In een weiland naast een snelweg zag ik een reclamebord van een pay-roll bedrijf met daarop de naam van het bedrijf en daaronder het getal 1,45.

Dat leek me geen telefoonnummer en dat bleek ook niet het geval te zijn, het is een omrekenfactor. Bedoeld wordt dat als je als werkgever je personeel onderbrengt bij dat bedrijf, dan krijg je een rekening van 1,45 maal het brutoloon van de werknemer. Ook personeel inhuren kan via het bedrijf dat ook een uitzendbureau runt.

Laagste prijs

In de mail kreeg ik van een bemiddelaar (gespecialiseerd in de bouwsector) een aanbieding voor huisvesting van (buitenlandse)werknemers. Zes personen kunnen in de afgebeelde stacaravan en om het zo knus als mogelijk te maken staan de caravans vlak bij elkaar. Tuinsetje erbij zodat de hardwerkende buitenlandse medewerker na een werkdag lekker kan buiten zitten.

Opmerkelijk dat geadverteerd wordt met uitsluitend de kostprijs. Volgens mij wil je als werkgever goed personeel, zodat je de klant kunt leveren wat je hebt beloofd. In menig marketingcursus wordt gepredikt dat je de verwachtingen van de klant moet proberen te overtreffen, zodat bij een volgende klus je bij de gelukkigen hoort die een ‘prijs’ mag maken. Inhuren van personeel op basis van de laagste factor levert volgens mij niet persé de beste prijs-kwaliteit verhouding op.

Navraag bij een hogeschool leert dat in de HRM opleiding niet geleerd wordt om op basis van de laagste prijs personeel te werven. Waarom er dan een markt is voor de bovengenoemde firma’s is mij een raadsel.

Factor 2.0

Intussen proberen wij als opleidingsbedrijf met man en macht jongeren te interesseren voor ons (infra)vak. Dat lukt gelukkig, al zijn het er niet genoeg om de vergrijzing bij te houden.

Wij passen de bouw cao toe omdat dat nu eenmaal zo is afgesproken. We hebben een berekening gemaakt van de bruto werkgeverslasten, dus ‘out of pocket’ zonder enige opslag. Dan kom je uit op factor 1,9. Let wel: dat kost het de werkgever, en daar kun je het niet voor doen, want dan is de administratie, pand, ICT, etc. nog niet meegerekend.

Mijn boodschap: als je als bedrijf minder dan factor 2.0 betaalt, dan kun je weten dat er iets niet klopt. Als je personeel inhuurt dat doorlopend op een camping woont, dan weet je dat je geen reclame maakt voor de sector. Goedkoop op de korte termijn, duurkoop op de langere termijn.

Reageer op dit artikel