blog

Geloofwaardigheid

bouwbreed Premium 47

Geloofwaardigheid

Net als in de marketing worden we in de bouw overspoeld met holle frasen. Wat typische containerbegrippen zijn als ‘duurzaamheid’, ‘partnerschap’ en ‘ontzorgen’ voor de bouw, zijn  ‘klantbeleving’, ‘inspiratie’ en ‘authenticiteit’ voor marketeers.

Jammer eigenlijk, want met de woorden an sich is niks mis. De vraag is alleen hoe ze gebruikt worden. Zoals het woord containerbegrip al aangeeft: te pas en te onpas en inhoudsloos. Het zijn kreten geworden en ze hebben flink ingeboet op zeggingskracht. Dat ligt niet aan de woorden zelf, maar aan de gebruiker. En vooral de manier waarop hij ze gebruikt. Want in de basis zijn dit erg positieve begrippen die, mits bewezen, bijdragen aan een meer effectieve en efficiënte relatie met je klant of leverancier. Zet je ze echter in om snel te kunnen scoren en populair over te komen, dan slaan ze de plank finaal mis.

Duurzaamheid is meer dan je website een groene uitstraling geven en om echt te ontzorgen ken je je klant en zijn wensen tot in detail en help je hem, niet alleen om er zelf beter van te worden. Dit vergt oprechte aandacht en vooral veel tijd. Met mooie woorden alleen, red je het echt niet meer. Je bent per definitie ongeloofwaardiger dan vroeger als je reclame maakt voor je eigen product of dienst. Mensen zijn behoorlijk allergisch geworden voor nep. De aversie tegen reclame groeit nog steeds. Steeds meer ‘adblockers’ worden ingezet om al deze reclame te omzeilen. Ga maar bij jezelf na; wie vertrouw je meer: je vrienden of (marketeers van) leveranciers? Mond tot mond-reclame van mensen die je vertrouwt, werkt nog steeds het beste, zowel off- als online.

Wat kun je doen om wel geloofwaardig over te komen? Om er maar een mooie marketingzin in te gooien: ‘underpromise and overdeliver’. Vrij vertaald: zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Consistent verwachtingen overtreffen, het liefst op een menselijke manier. Best duidelijk, toch? Succes met de uitvoering!

Reageer op dit artikel