blog

Beren? Bestaan die dan?

bouwbreed Premium 276

Beren? Bestaan die dan?

Komt mijn dochter Reneetje naar mij toe en vraagt of beren echt bestaan of alleen in sprookjes. Zij is overigens hetzelfde kind dat onlangs aan haar moeder vroeg of ze nog wel buiten kan spelen als haar mobiel nog slechts 18 procent aangeeft. Ik vertel haar serieus dat in de bouwindustrie vaak beren op de weg worden gezien. Innoveren naar een passend nul-op-de-meteraanbod is immers verre van vanzelfsprekend.

Aanbieders moeten woningen meer gaan zien als een platform waarop je een propositie modelleert. Dit vraagt wel om een andere design-methodiek. Bij de ontwikkeling van de Tata Nano, een auto van 1700 euro, is bijvoorbeeld ‘ frugal engeneering ’, met zo min mogelijk middelen een beter product ontwikkelen, toegepast. Zo’n uitgangspunt zou kunnen betekenen dat je een nieuwe woningupdate naar nul-op-de-meter moet bedenken. Het referentiekader van wat je weet, loslaten. Vooral geloven dat ergens ter wereld oplossingen op de plank liggen. Misschien vanuit andere sectoren of met andere toepassingen?

Platform bepaalt succes

In principe staat deze vorm van ontwikkelen aan de basis van het succes van familie Van der Leegte die met hun Brabantse multinational VDL Groep in Borne auto’s produceert. Vol trots vertelde directeur Hans Sanders hoe VDL Groep heel vernieuwend heeft gekeken naar het inrichten van een platform in de Limburgse fabrieken met nieuwe fabrikanten en leveranciers van deelcomponenten. Het platform bepaalt het succes van de propositie en opschaalbaarheid, waarna beschikbaarheid, betaalbaarheid en betrouwbaarheid een logisch gevolg zijn. In deze wereld zijn veel minder beren op de innovatieroute.

Misschien als Reneetje haar mobieltje niet meer hoeft op te laden om buiten te spelen, zijn de beren die ik in de bouwindustrie nu nog zie verheven tot een sprookje…

Peter Linders, kwartiermaker voor Platform 31, Stroomversnelling Brabant en aangehaakt bij Spark Campus

Reageer op dit artikel