blog

Vernieuwing komt van buiten

bouwbreed Premium

Vernieuwing komt van buiten

Innovatie, verandering, vernieuwing: we zijn het er in de branche over eens dat het nodig is. Sterker nog, noodzakelijk! De ontwikkelingen gaan zo supersonisch snel, je wordt ingehaald als je niet bijblijft. Is het niet door directe concurrenten in de branche, dan wel door compleet nieuwe toetreders tot de branche. Denk maar aan Nest van Google.

Nu heb ik zelf nul-komma-nul ervaring met innovatie, maar ik ben wel bij allerlei innovaties en vernieuwingen betrokken (geweest) en dat heeft mij aan het denken gezet. Is het wel reëel om innovatie en vernieuwing te verwachten van de techneuten die wij bouwers zijn? Of heb je voor werkelijke verandering een totaal andere mindset nodig? Een andere manier van denken en ook echt andere kwaliteiten?

Externe idioten

Via allerlei instanties en initiatieven gaan er miljoenen euro’s aan aanmoedigingspremies, subsidies en dergelijke naar bouwbedrijven om vernieuwing te stimuleren. Maar bereiken we niet veel meer als we investeren in een groep externe idioten, die niet worden geremd of beperkt door allerlei kennis over hoe het nu gaat? Die echt out-of-the-box denken en de vernieuwing er niet bij doen, maar daar volledig de focus op hebben en volhouden (want als er iets is wat ik heb geleerd, dan is het wel dat het hartstikke moeilijk is om door te gaan als je een andere weg inslaat)?

We zijn bij KnaapenGroep behoorlijk vernieuwend, vind ik zelf. Maar dat komt volgens mij vooral doordat we los durven laten. Onze Bouwtool is er gekomen doordat uitvoerder Rolf Looman zich irriteerde aan de oude werkwijze. “Goed,” zei de directie, “ga maar bouwen”. Dat leidde al snel tot een startup, waar ook anderen bij betrokken werden en waarbinnen de Bouwtool als branchebreed beschikbaar product is ontwikkeld en doorontwikkeld. Focus dus, en betrokkenheid van branchevreemde disciplines. Zo werd het realiseerbaar en ook werkelijk vernieuwend.

Startup met buitenstaanders

Ik voelde zelf al langer de behoefte aan meer gemak en overzicht in bewonerscommunicatie. We vlogen twee industrieel ontwerpers in en dat leidde tot Over mijn huis, een digitaal platform dat een compleet nieuwe manier van bewonerscommunicatie mogelijk maakt. Ook dat werd al snel een startup, die volledig zelfstandig opereert en een branchebreed beschikbaar product in de markt zet.

Maken we als branche niet veel grotere en snellere stappen als we mensen van buitenaf vernieuwende oplossingen laten bedenken? Die echt buiten de gebaande paden treden en volhouden waar wij het zelf misschien al lang hadden opgegeven? In andere branches doen ze het overigens al jaren zo. Netwerkbedrijf Alliander bijvoorbeeld, investeert in diverse start-ups die innovatieve energieoplossingen voor de toekomst ontwikkelen. KPN doet het volgens mij ook.

Kortom: is werkelijke vernieuwing wel mogelijk als we het steeds maar bij onszelf blijven houden? Of gaat er pas echt wat veranderen als we creatievelingen van buiten de branche startkapitaal geven om door te pakken op nieuwe ideeën?

Reageer op dit artikel