blog

Kijktip: Het familiebedrijf en de vooruitgang

bouwbreed Premium

Kijktip: Het familiebedrijf en de vooruitgang

Kooijman Autogroep is een veelzijdig autobedrijf in Vianen. Vijftig jaar jong. Hoog tijd om het roer om te gooien, vindt directeur Gert. Hij wil vooruit. “We willen toch de beste zijn? Dat mis ik nu.” Hij wil van zijn werknemers 1.0 werknemers 2.0 maken. Maar dat is nog niet zo gemakkelijk.

De zoektocht van directeur Gert is gefilmd voor de documentaire ‘Garage 2.0‘.  De film laat vooral de tomeloze ambitie zien van de directeur, die altijd in alles de beste wil zijn. Om die reden vraagt hij ook veel van zijn medewerkers.

“Het gaat allemaal niet meer zo gemakkelijk als in ons topjaar 2006”, realiseert de directeur zich. “Wij zijn onze medewerkers voortdurend aan het trainen op de nieuwe werkelijkheid: wat gaat er nu gebeuren al een klant hier binnenloopt? Hoe ga je hem behandelen? We moeten meerwaarde creëren voor die klant. Hoe doen we dat?”

Gert’s collega’s zien de vooruitgang niet zo zitten. “We hebben het toch altijd zo gedaan?” Maar wat kan Gert doen als deze mede-eigenaren en werknemers ook familieleden zijn? Zijn vader en Gerts broer Ton vinden hem veel te zakelijk en willen gewoon banden verwisselen en auto’s repareren. Ze houden liever vast aan de familiaire sfeer binnen het bedrijf.

Garage 2.0 geeft een indringend beeld van hoe een familiebedrijf in een moeilijke branche zich staande weet te houden in een periode van transitie. Bovenal roept Gert’s verhaal de vraag op: Wat doet uw bedrijf om toekomstbestendig te worden? 

Garage 2.0 is hier terug te kijken.

Reageer op dit artikel