blog

Sector lean? Overheid en nutsbedrijven ook

bouwbreed

Sector lean? Overheid en nutsbedrijven ook

De bouw krijgt wel eens het verwijt weinig op te hebben met innovatie. Toch zijn tal van bedrijven volop bezig met vernieuwen en stellen daarbij de klant centraal. Jammer is dat veel gemeenten en vooral nutsbedrijven het tempo van deze vernieuwing nog niet (willen) bijhouden. Dat zegt Nico Rietdijk, directeur van NVB Vereniging voor ontwikkelaars & bouwondernemers.

Dat de bouw momenteel stappen zet als het gaat om innovatie kunnen we bijna dagelijks lezen. Neem als voorbeeld het relaas van Dick Wessels die met VolkerWessels een nieuwbouwwoning ontwikkelde die in één dag staat. Ook Slokker Vastgoed heeft met z’n spaarhuis een dergelijk mooi product. En wat te denken van ICB? Dit is een initiatief van een groep van twaalf ondernemers, bestaande uit ontwikkelende bouwers en toeleveranciers, die vanuit een multidisciplinaire samenwerkingsgedachte werken aan een nieuw concept. Een woning waarvan het casco eveneens in één dag in elkaar kan worden gezet, maar waarvan het unieke is dat zij niet uit de koker van slechts één bedrijf komt.

De gedachte hierachter is ‘lean in het kwadraat’. De bedrijven hebben zich laten leiden door wat al jarenlang normaal is in de auto-industrie. Als we voor het gemak ‘Dieselgate’ even vergeten, dan is vooral het antwoord van Volkswagen interessant. In de afgelopen twintig jaar heeft Volkswagen vanuit het kernproduct ‘Golf’ een product- en marktstrategie ontwikkeld dat tegemoet komt aan de groeiende vraag bij de klant naar diversiteit, een beter product bij een scherpere prijs. Vanuit deze ambitie is de autofabrikant erin geslaagd de ooit gedroomde Mercedes-topkwaliteit voor een brede groep klanten betaalbaar te maken. Volkswagen staat hierin natuurlijk niet alleen. Ook de andere automerken hebben stappen gezet.

Met de auto-industrie als voorbeeld, gaat ICB uit van verticaal bouwen. Volgens het zogeheten One-Piece-Flow-principe wordt specifiek voor de klant een unieke woning geëngineerd. en gemodelleerd. Een woningcasco wordt vanaf fundatie tot en met wind- en waterdicht in één dag gemonteerd. Liever gezegd, geassembleerd. Een dag later volgt het unieke huis van de buurman, weer een dag later dat van zijn buurman, etc. Eigenlijk zoals een (geconfigureerde) auto van de band rolt. Alleen nu gaat het om een rijwoning, een tweekapper of een vrijstaande woning.

Het leuke van het systeem is ook dat de partners elke dag de kans krijgen het proces verder te verbeteren. De totale bouwtijd is al teruggebracht tot 25 werkdagen, terwijl het doel voor de komende vier jaar is uit te komen op drie werkdagen. Hierdoor kan straks dus in één week een complete woning worden gesloopt en nieuw worden teruggebouwd. Uiteraard tegen substantieel lagere kosten.

Het bewijst dat de sector met tal van initiatieven, rijp en groen, volop met vernieuwing bezig is. Je zou denken: goed nieuws. De woningklant krijgt meer ‘blijheid’ tegen een lagere prijs. Tegelijkertijd is de keten zo sterk als de zwakste schakel.

Het is mooi dat de bouw innoveert. Maar waarom zien wij tegelijkertijd nog zó weinig stakeholders (mee)innoveren? Ik denk dan allereerst aan veel gemeenten die nog steeds belachelijk hoge bouwleges en grondprijzen hanteren. En wat te denken van de nutsbedrijven, die het domweg vertikken een (veel) snellere aansluiting van gas, water en licht te realiseren. Hartstikke mooi natuurlijk dat de bouw innoveert, maar wat schiet de klant er mee op als hij pas drie maanden later mag douchen en de lamp aan kan doen? Nieuwe tijden vragen om nieuwe businessmodellen. Dat geldt voor de bouw én voor onze stakeholders. Want echt innovatief bezig zijn, doe je nooit alleen.

Nico Rietdijk, directeur Vereniging voor ontwikkelaars & bouwondernemers

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels