blog

Bestuurdersaansprakelijkheid

bouwbreed Premium

Bestuurdersaansprakelijkheid

Het is toch behoorlijk oneerlijk in de wereld.  De voorzitter en/of penningmeester van de lokale voetbalclub die er een zooitje van gemaakt heeft, kan persoonlijk aansprakelijk worden gesteld. Hetzelfde geldt voor de ceo of cfo van een al dan niet beursgenoteerde onderneming. Waarom is er naar analogie daarvan geen bestuurdersaansprakelijkheid voor politici, vroeg ik mij deze week af.

Iedereen kent de voorbeelden. Van de wethouder die voor zichzelf een standbeeld wil creëren door ambitieuze geldverslindende projecten te pushen. Of een kabinet dat een miljardje over de balk smijt om koeien in het Groene Hart meer rust te gunnen dan zij in petto hebben voor de bewoners van Lansingerland om maar een dwarsstraat te noemen.

Of een staatssecretaris die uit de Groningse klei is getrokken om de loodzware portefeuille van openbaar vervoer op zich te moeten nemen namens haar partij. In haar vrije tijd doet ze er dan ook nog milieu bij, een portefeuille dat voor Rutte cum suis bepaald geen prioriteit heeft. Onze Wilma is afgetreden, maar hebben Rutte en Samsom niet minstens zoveel schuld aan haar gespartel?

Het is trouwens helemaal hypocriet. Een project als de HSL Zuid doet er jaren over, minstens vier kabinetsperiodes zo niet langer. Voor zover ik het rapport van de Fyra-commissie heb gelezen is Camiel Eurlings eigenlijk de bewindspersoon geweest die de Kamer het hardst beduveld heeft. Die blijft nu geheel buiten schot. Melanie Schultz van Haegen heeft het dossier ook in haar portefeuille gehad. Om nog maar niet te spreken van Carla Peijs en haar opvolgers. En wat te denken van Jeroen Deijsselbloem die de Kamer ook niet altijd van de waarheid, niets dan de waarheid en de hele waarheid heeft voorzien.

De cruciale fout in dit dossier is naar mijn smaak dat niet alleen de NS, maar ook de politiek totaal heeft vergeten dat het project er is voor de burger die snel naar Brussel, Parijs of Londen wil met de trein en dat ook nog tegen een aanvaardbare prijs.

Na deze enquête zal het wel veel beter worden, hopen we. Helaas. De ervaringen met vorige parlementaire enquêtes of onderzoeken geeft weinig reden tot hoop. Ze verdwijnen na de behandeling in de Kamer in een la waarna volgende generaties politici weer vrolijk dezelfde fouten kunnen maken ten laste van de belastingbetaler.

Het wordt derhalve hoog tijd om bestuurdersaansprakelijkheid voor politici in te voeren. Dat past ook in het huidige tijdsgewricht waarin het kabinet doet alsof het de BV Nederland bestuurt. Een Raad van Bestuur had de wijze waarop nooit overleeft. De aandeelhouders, de Vereniging van Effectenbezitters voorop, had ze allang de laan uitgestuurd en ze persoonlijk aansprakelijk gesteld wegens wanbeleid.

Helaas hebben de aandeelhouders van de Staat der Nederlanden, u en ik dus, die macht niet. Dat moet veranderen.

Ferry Heijbrock
Journalist Cobouw

Follow me on twitter @Ferryheijbrock

Reageer op dit artikel