blog

Installatiebranche wel degelijk klaar voor content, en hoe….

bouwbreed Premium

De bezoekerscampagne van Elektrotechniek is pas net een aantal weken onderweg en nu al hebben zich bijna 1000 mensen geregistreerd voor o.a. het lichtcongres.

Dat waren er in 2009 nog geen 250 dus dat het zo hard zou lopen hadden wij niet verwacht. Wij zijn inmiddels dan ook genoodzaakt om deze week de inschrijving te sluiten. Met pijn in ons hart, want de gratis bij te wonen congressen zijn nou juist bedoeld om zoveel mogelijk mensen de kans te geven zich bij te laten praten. Hetzelfde zal binnenkort gaan gebeuren voor het Domotica congres en het congres Smart Grids. De vorm van beurzen is aan het veranderen. Waar we 10 jaar geleden nog traditionele beursvloeren tegenkwamen waar productpresentaties hoogtij vierden en directe verkoop belangrijk was, is het aanbod op de vloer inmiddels veel diverser. Elektrotechniek is hier een heel mooi voorbeeld van.

Dit jaar is er een ruimte met proeftuinen (hal 10), worden nieuwe paviljoenen gelanceerd (zoals solar in hal 9 en een beveiligingsstraat in hal 7), zijn de ETOP genomineerden en innovators zichtbaarder dan ooit en kan men veel verschillende congressen bijwonen. En juist over dit laatste punt is veel discussie geweest. De installateur komt toch niet voor presentaties? Bezoekers willen toch netwerken en nieuwe contacten opdoen? Kennis kan iedereen toch op het Internet vinden…..of niet! Wellicht dat de interesse voor content in het verleden niet altijd hoog geweest is, en eerlijk is eerlijk…er is ook niet altijd evenveel aandacht aan besteed. Maar het aanbieden van kennis als integraal onderdeel van een beurs is essentieel voor het slagen van het evenement. Het kan bezoekers een heel belangrijk motief geven om naar een beurs te komen. In het geval van Elektrotechniek is het ook nog zo dat de gehele bouwkolom en de industrie welkom is en dat er bezoekersgroepen tussen zitten die hier al meer aan gewend zijn.

Ook de nieuw gelanceerde praktijksessies van Philips en Schneider (waar hun eigen klanten invulling aan geven) lopen zo hard dat we op de maandag zeker en wellicht een aantal andere dagen een grote uitdaging hebben om alle bezoekers een plek te geven. Bij deze de belofte dat we ons best gaan doen! In ieder geval is het wel een ontwikkeling die zeer zichtbaar is en we zijn blij om te merken dat de richting die is ingezet in samenwerking met heel veel partners de juiste lijkt te zijn…….

Reageer op dit artikel