artikel

Nieuwe Volkswagen e-Crafter rijdt stil en vooral heel strak

bouwbreed 1127

Nieuwe Volkswagen e-Crafter rijdt stil en vooral heel strak

De nieuwe e-Crafter is gelukkig gewoon een Crafter gebleven, zo bleek tijdens een rij-impressie waarvoor CobouwVak was uitgenodigd. Aan het uiterlijk valt het niet af te lezen dat het een elektrische auto is. De lithium-ion batterij is onder de vloer geplaatst. Daardoor kan de volledige laadvolume van 10,7 m3 van de 2590 mm hoge gesloten bestelwagen met verhoogd dak worden benut. Je hoeft dus niet bang te zijn dat ‘elektrisch rijden’ ten koste gaat van kubieke meters in het laadruim of -gewicht.

Dat ook geldt voor de doorlaadbreedte met 1380 mm en de laadruimhoogte van 1861 mm. De maximale belading bedraagt, afhankelijk van de uitvoering, tussen de 0,975 en 1,72 ton. Bestaande inrichtingen kunnen eventueel makkelijk worden overgeplaatst. Qua handelbaarheid is hij minstens de evenknie van zijn dieselende broer, maar we vinden hem eigenlijk beter qua rijgedrag: een prima wegligging en strak sturend en vooral héél stil.

Aan de laadruimte is niets veranderd.

Voor bedrijven lijkt elektrisch rijden nu echt onder handbereik te komen. De mobiliteitsanalyses die Volkswagen Bedrijfswagens heeft gedaan voor de ontwikkeling van de e-Crafter leverde het gegeven op dat de meeste chauffeurs dagelijks tussen de 70 en 100 kilometer afleggen, met daar tussenin diverse starts en stops. Analyses van weliswaar koeriersbedrijven en grote vlooteigenaren, maar het geeft een goed beeld. Volkswagen concludeerde hieruit dat het niet meer gaat om de maximale, maar om de meest relevante actieradius.

Financiële winst?

Zoveel rijden we dus niet in onze bedrijfsauto’s. De e-Crafter’s maximale actieradius bedraagt 173 kilometer (NEDC testcyclus). Deze maximale actieradius heeft nog altijd te maken met de prijs van batterijen. Die is nog fors, al is de algemene verwachting dat batterijen dankzij nieuwe technieken snel goedkoper zullen worden. Dat geldt nog niet voor de nieuwe e-Crafter, want met een prijskaartje van een kleine 70.000 euro zal een potentiële koper niet snel overstag gaan. Je krijgt er wel een full-option e-Crafter voor, en dat is ook wat waard. Een vergelijkbare dieseluitvoering doet ook al een slordige 45.000 euro (ex BTW/BPM). Werk je veel in steden, dan wordt het met de toekomstige stedelijke milieuzones, bijna een verplichting om een elektrische ‘bouwbus’ aan te schaffen. Een voordeeltje: vooralsnog is rijden op elektriciteit goedkoper dan het tanken van diesel. Ook het onderhoud zou goedkoper moeten worden en daar zit dan de directe financiële winst.

Recupereren soms noodzaak

bouwbus

Het nieuwe ‘motorblok’.

We reden met een met 400 kilo geladen e-Crafter. Voorin ligt een EEM85-elektromotor met een piekvermogen van 100 kW (136 pk) en een maximumkoppel van 290 Nm. De krachtbron is gekoppeld aan een speciaal voor bedrijfswagens ontworpen automaat met één versnelling (type EQ290). Het stroomverbruik met 0,975 ton lading aan boord ligt volgens VW gecombineerd op 21,54 kW per 100 km. Onbedoeld konden we ook nog testen hoe de recuperatie werkt. Wij werden voor de eerste testrit op pad gestuurd met een bij lange na niet volgeladen batterij. En dan wreekt zich de onbekendheid met een auto.

Pas bij een rood signaaltje zagen we de meter die na zo’n twintig kilometer aangaf dat er nog maar voor dertien kilometer stroom in de batterij zat. Oei! Airco uit, lichten uit, alles uit behalve de motor en snel via de navigatie een korte terugkeerroute zoeken en dan maar hopen.., én vooral energie proberen te recupereren door veel uit te rijden en zachtjes te remmen.

Dit laatste leverde een onverwacht kritiekpuntje op, want een voorziening om te kiezen voor een optimale combinatie tussen uitrijden en recuperatie ontbreekt. Recupereren remt namelijk de auto af en dan rolt hij maar heel kort uit. De recuperatie en het verbruik lijken voor zo’n precair moment niet optimaal afgestemd. Beetje spelen met het ‘gaspedaal’ gaf wat lucht, maar is verre van ideaal. Bij terugkomst, tien kilometer verder, gaven de instrumenten aan dat we nog altijd een zelfde hoeveelheid zouden kunnen afleggen. Alleen leek het erop alsof we niet meer harder konden dan 40 km/h.

‘Laad-thema’ minder urgent

Batterijen liggen onder de bodem

Je zult bij een elektrische auto dus wel wat beter moeten op letten op de ‘energiemetertjes’. Diesel is overal wel te tanken en de ‘reserve’ biedt meestal voldoende soelaas. Bij elektrisch bestaat die reserve feitelijk uit zoveel mogelijk recupereren. Toch wijzen de cijfers over laadtijd en actieradius uit dat het ‘laad-thema’ minder urgent lijkt te worden. Tel daarbij op dat er tegenwoordig ook ‘mobiele’ laders bestaan, zoals van het Nederlandse bedrijf Heliox dat meeneembare laders levert van 25 en 40 kW, die hoogstwaarschijnlijk op de bouwplaats aangesloten kunnen worden, dan wordt het ‘laadprobleem’ steeds minder urgent en kun je een opdracht van 150 kilometer verderop best aannemen.

Het is alleen een nogal dure optie, makkelijker is het om van te voren na te gaan wat in de omgeving van het werk de opties voor het laden zijn. Veel kantoren hebben inmiddels parkeerplaatsen met Wallboxen. Wellicht een idee om op te nemen in de offerte?

Het vraagt wat planning

Laden in 45 minuten via de CCS-stekker of vijf uur via de Wallbox.

De 35 kWh batterij in de e-Crafter zou aan een 40 kW CCS-laadstation al na 45 minuten voor tachtig procent zijn opgeladen. CCS staat trouwens voor het internationaal gestandaardiseerde ‘Combined Charging System’ dat werkt met gelijkstroom. ’s Ochtends op de bouwplaats aangekomen, kan de auto onder ‘het werk’ worden bijgeladen. Nu vraagt het misschien nog wat planning – al beschikken al heel wat tankstations aan de grote weg over (snel)laders van bijvoorbeeld Fastned – maar met een beetje goede wil is het te doen. Daarbij telt Nederland ook steeds meer laadpalen in de steden. Is er geen mogelijkheid om met DC snel te laden, dan moet de AC-wallbox met 7,2 kW (wisselstroom) gebruikt worden: vijf uur laden voor honderd procent lading.

Volkswagen biedt acht jaar garantie of 150.000 kilometer op de batterij, berekend aan 100 km per dag bij 300 dagen per jaar en dat lijkt vrij ruim. De batterijen zijn opgebouwd uit cellen van Panasonic, worden in Kassel in elkaar gezet met bijbehorende besturingssoftware en managementsysteem en de elektrische aandrijflijn. Het chassis van de e-Crafter komt, zoals dat van alle Crafters, uit de nieuwe VW-bedrijfsautofabriek in het Poolse Września. De eindmontage vindt plaats bij Volkswagen Bedrijfswagens in Hannover.

Full-option

Rechts de energiemeter, het groene gebied op de linker klok is voor de recuperatie.

Zoals gezegd is de e-Crafter ‘full-option’ uitgerust met de modernste assistentie-, comfort- en infotainmentsystemen. Zo heeft hij onder meer de parkeerhulp ParkPilot met flankbescherming – met zestien ultrasone sensoren wordt de omgeving rondom de bestelwagen afgetast – een multifunctionele camera (voorin), een achteruitrijcamera en een zijwindassistent. Standaard is de e-Crafter uitgerust met Multi Collision Brake, led-koplampen, een automatische Climatronic-airco, stoelverwarming, warmtepomp en verwarmde voorruit, comfortstoelen en het Discover Media-infotainmentsysteem met App Connect, spraakbesturing en een aansluiting voor de mobiele telefoon. Optioneel kunnen door middel van Car-Net Guide & Inform mobiele onlinediensten worden gebruikt.

Reageer op dit artikel