artikel

Hobbels op weg voor BAM

bouwbreed 14

Hobbels op weg voor BAM

BAM gleed in het eerste kwartaal uit over faillissementen van onderaannemers in België en Duitsland. In België werd bovendien een pps-project afgelast. Heeft ‘s lands grootste bouwbedrijf zijn zaakjes in het buitenland wel onder controle?

Een weg met hobbels. Daarover rijdt BAM, zegt bestuursvoorzitter Rob van Wingerden over de vorige week gemelde tegenvallers in België en Duitsland. Door faillissementen van onderaannemers werd in het eerste kwartaal door de bouwdivisie een verlies van ruim 15 miljoen euro geleden.

Uitzonderingen

Uitzonderingen noemt Van Wingerden de verliezen. “De kans is heel klein dat het gebeurt, maar als het gebeurt is de impact groot.” BAM had de bankroeten niet zien aankomen. Dat het moederbedrijf van één van de onderaannemers failliet ging, ook niet.

Twee jaar geleden had BAM ook te maken met grote tegenvallers. Toen waren het projecten in Duitsland en Engeland die voor een verlies van 68 miljoen euro zorgden. Dat kostte bestuursvoorzitter Nico de Vries de kop. Van Wingerden is “teleurgesteld” over de nieuwe tegenvallers. Volgens hem worden dit jaar voor een miljard euro aan slechte, oude projecten afgerond. “Niet alles wat in die miljard zit is slecht en hopeloos, en niet alles wat er niet in zit is halleluja. Het groeit er geleidelijk uit.” De kwaliteit van de orderportefeuille wordt steeds beter. “Hoe recenter hoe beter, hoe ouder hoe slechter.”

Buitenland

In hoeverre is BAM, met 60 procent buitenlandse omzet, in control buiten Nederland? Bestaat er een kans dat het bedrijf, net als Imtech, struikelt over buitenlandse divisies? “Onvergelijkbaar met Imtech”, riposteert Van Wingerden. “Imtech had echt een cultureel probleem. Daar was men minder open en werd men gedreven door niet goede dingen. Daar is bij ons geen sprake van.” Dus de BAM-top ziet alles in het buitenland even goed als in Nederland? “Ja.”

Goede resultaten in vooral het Verenigd Koninkrijk – en Londen voorop – geven BAM voorlopig voldoende armslag. Rond treinstation King’s Cross werkt BAM mee aan een grote gebiedsontwikkeling. Ook wordt gewerkt aan onder meer de Thames Tideway, de “super sewer”, een superriool onder rivier de Thames.

“Het is zeker niet zo dat het in Engeland allemaal makkelijk is en binnenwaait”, zegt Van Wingerden. “Het is hard werken en goed opletten. Er is nog steeds veel concurrentie.”

Pech

Pech heeft BAM met het annuleren van een groot pps-project in België. Het bedrijf uit Bunnik was al geselecteerd als preferred bidder, toen de EU dwars ging liggen. De financiering door de Staat zou niet op orde zijn.

Tegenvallers zijn ook de lage olie- en gasprijzen, die BAM International veel offshorewerk kosten.

Maar BAM wordt steeds robuuster, sust Van Wingerden. De hobbels in de weg die er eventueel nog komen, kan het bedrijf steeds beter aan.

 


Lagere omzet

BAM behaalde in het eerste kwartaal een omzet van 1,5 miljard euro (eerste kwartaal 2015: 1,6 miljard). De bouwdivisie kwam 15,4 miljoen in het rood, maar bleef qua omzet stabiel. De infratak boog een negatief resultaat om naar winst, maar leverde 18 procent omzet in. Het gecorrigeerd resultaat voor belastingen is 8 miljoen euro. Vorig jaar was dat 14 miljoen negatief.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels