artikel

‘Huizenkoper blijer met nieuwe woning’

bouwbreed 15

‘Huizenkoper blijer met nieuwe woning’

De tevredenheid onder kopers van nieuwbouwwoningen groeit. Dat stelt de Stichting Klantgericht Bouwen op basis van 25.000 enquêtes die in de jaren 2008 tot en met 2015 zijn ingevuld.

“De klanttevredenheid over nieuwbouwwoningen is gestegen van een 6,2 gemiddeld naar een 7”, zegt Edwin Groot, directeur van Stichting Klantgericht Bouwen. De ‘Maurice de Hond van de bouw’ meent dat bouwbedrijven daar trots op mogen zijn. “Ik vind het goed. Er zit progressie in, hoewel het misschien een 8 moet zijn.”

Wie meet de kwaliteit in de toekomst?

Wie meet de kwaliteit in de toekomst?
 In opdracht van Bouwend Nederland analyseerde Groot 25.000 bouw- en opleverenquêtes die huizenkopers in de jaren 2008 tot en met 2015 invulden. De lijst bestaat uit tachtig vragen. “Mij valt vooral op dat consumenten behoorlijk tevreden zijn over de prijs-kwaliteitverhouding. Dat cijfer steeg van een 6,8 in 2008 naar een 7,5 in 2015.”

Verjaardagsvraag

De kans dat een consument een bouwbedrijf aanbeveelt bij een vriend, kennis of buurman, ging eveneens omhoog. “Dat is de verjaardagsvraag. In 2008 rolde daar een 7,4 uit, in 2015 een 7,9. Het zegt mij dat het imago van de bouwsector is verbeterd. Natuurlijk kan het altijd beter, maar een 7,9 is toch iets anders dan: ‘ga je een huis bouwen? Sterkte’.”

Toch doet de bouwer niet alles goed in de ogen van kopers, geeft Groot toe. “Er zijn nog zeker vijftien tot twintig pijnpunten. Zo vraagt het nakomen van afspraken om extra aandacht. Over de snelheid waarmee bouwbedrijven klachten oplossen is evenmin iedereen tevreden. Soms laat een bouwer na een klacht helemaal niets meer van zich horen.”

Stijging klanttevredenheid nieuwbouw van 6,2 naar 7

Huizenkopers hechten grote waarde aan bereikbaarheid en advies in de verkoopfase, benadrukt Groot. “Deels ligt die taak natuurlijk niet bij de bouwer, maar bij de ontwikkelaar, maar beslistijd over meer- en minderwerk wordt in het algemeen ook als te kort ervaren.”

De Stichting Klantgericht Bouwen peilt sinds 2003 de tevredenheid onder woonconsumenten. Eind dit jaar wil de stichting de methode die 65 bouwconcerns inzetten, in een nieuw jasje steken. “We vragen ons af of tachtig vragen nog van deze tijd is. Aan de andere kant willen we ook niet een gigantische trendbreuk veroorzaken.”

Verbouwcijfers

Sinds kort houdt de stichting ook bij hoe tevreden klanten zijn met een verbouwing of renovatie. Op bouwnu.nl zijn ook de gemiddelde klanttevredenheidcijfers per bouwer te zien.

Het effect van transparante beoordeling van bouwers door klanten is moeilijk te schatten, zegt Groot. “Sommige bouwers zie je beter worden na slechte beoordelingen. Maar er zijn ook bouwers die zakken met hun cijfers. We horen wel steeds vaker dat ontwikkelaars kijken naar de prestaties van bouwbedrijven op onze website.”



Edwin Groot is een van de gasten aan tafel tijdens een speciale editie van het Cobouw Café, ter besluit van het congres Klantgericht bouwen, hoe dan? dat aanstaande maandag 4 april plaatsvindt in Almere. Meld u hier aan.



 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels