artikel

Prijzencircus

bouwbreed

Prijzencircus

De Drie Dwaze Dagen zijn niet meer. De Bijenkorf vond deze opruiming niet passen in hun nieuwe strategie. De kans is groot dat we van nog iets afscheid moeten nemen dit jaar. Misschien nog een keer het Prijzencircus voor de grote leegverkoop bij V&D. En dan is het voorbij.

Daaraan moest ik denken toen ik in Cobouw het artikel las ‘We zijn er nog lang niet’. Enkele topmannen van grote bouwbedrijven mochten hun visie geven op het komende jaar.

De woningmarkt doet het goed, maar verder zal het ook in 2016 prijsvechten worden. Regelmatig wordt onder de kostprijs ingeschreven. En de belangrijkste oorzaak: overcapaciteit. Aldus de topmannen uit het artikel.

Overcapaciteit

De parallel met de retailsector is treffend. Ook daarin is overcapaciteit. Zo wordt de ondergang van V&D door velen toegeschreven aan de opkomst online winkelen. Volgens anderen was V&D al decennia een middelmatige en weinig onderscheidende winkel. ‘Voor gewone mensen, maar die zijn op’, zo las ik ergens. Ook in de retailsector zijn er partijen die marktaandeel kopen.

De blogger Tadek Solarz zette de cijfers van online schoenenkoning Zalando op een rij. Een paar cijfers uit zijn blog: De beurswaarde van Zalando bedroeg op 5 januari 8,283 miljard euro. Zeven jaar en een paar miljard aan investeringen verder leverde voorlopig één jaar op met een resultaat van 48 miljoen euro. In zijn hele bestaan heeft Zalando zo’n 300 miljoen euro aan verliezen gecumuleerd.

Tijd voor opruimen

Kortom, een bodemloze put met vele enthousiaste klanten. Daarom kom je er als topman of topvrouw in de bouw niet. Daarom is het tijd voor opruimen van overcapaciteit, afscheid van het dwaze prijzencircus in de bouw. Met een nieuwe strategie op weg naar schitterende prijzen voor u en uw klanten.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels