artikel

‘De rol van voorzitter past mij’

bouwbreed

‘De rol van voorzitter past mij’

Na het beëindigen van haar journalistieke loopbaan richt Anita de Haas (62) zich nu op bestuurswerk. Per 1 januari is ze voorzitter van de Stichting Klantgericht Bouwen (SKB), die klanttevredenheidsonderzoeken uitvoert onder kopers van nieuwbouwwoningen en die publiceert op www.bouwprestaties.nl. Daarvoor werkte ze geruime tijd op de redactie van het Brabants Dagblad, waar ze onder meer leiding gaf aan de redactie economie en de stadsredactie Tilburg.

Vanwaar deze nevenfunctie?

“In augustus heb ik een punt gezet achter mijn carrière in de journalistiek. Sindsdien ben ik meer bestuurlijk werk gaan doen om zo mijn kennis en kunde op een andere manier in te zetten: deels vrijwillig en deels in een betaalde nevenfunctie. Ik ben gevraagd door SKB. Het sprak me erg aan. Kwaliteitsmeting via de consument is echt iets van deze tijd.”

Wat maakt u geschikt voor deze functie?

“De stichting wilde een onafhankelijk voorzitter die niet uit de bouwwereld komt. Ik heb wel affiniteit met bouw. Bouwen en wonen was wel een van mijn specialismen als journalist. Ik heb ongelooflijk veel geschreven over bouw, architectuur en stedelijke ontwikkeling, met name in Tilburg. Daarnaast heb ik ook wat bestuurlijke ervaring en ben ik een goede gesprekspartner voor externe partijen. De rol van voorzitter past mij. Ik heb honderden vergaderingen voorgezeten.”

Wat gaat u doen?

“SKB gaat naast bouwprestaties.nl, dat al een aantal jaren loopt, een nieuw project opzetten: bouwnu.nl, dat een soort tripadvisor voor de bouw moet worden. Zorgen dat er voldoende reviews komen is een traject waar we veel energie in moeten steken. Met bouwnu.nl lopen we iets vooruit op de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen, die eraan komt. Deze site is echt gericht op de consument, zodat die meer kwaliteit kan afdwingen. Ik ga meesturen, de bouwwereld enthousiasmeren om mee te doen en kijken of we kunnen samenwerken met partners. Dit soort dingen gaat nooit vanzelf. De site is er al, we willen medio dit jaar duizenden reviews hebben.”

Wat wilt u bereiken in een paar jaar tijd?

“Dat bouwnu.nl dé website voor de bouwwereld wordt, gericht op consumenten. De bedoeling is dat consumenten en bouwers er wat aan hebben en van elkaar kunnen leren. Als dat leidt tot betere prestaties in de bouw heeft iedereen er profijt van.”

Wat opvalt in de recente klanttevredenheidsmeting op bouwprestaties.nl: veel bouwers krijgen kritiek op hoe ze met hun kopers communiceren, ongeacht hun score. Hoe verklaart u dat?

“Iedereen die goed presteert, heeft ook wel een minpuntje. Communicatie is een vak apart. Dat weet ik na veertig jaar journalistiek als geen ander. Misschien moeten we eens een goede workshop opzetten.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels