artikel

Cobouw vernieuwt: meer data, regio en verdieping

bouwbreed Premium

Cobouw vernieuwt: meer data, regio en verdieping

Cobouw wordt een weekblad. Dat biedt ruimte voor de verdiepingsslag waar de lezers om vragen. Voortaan brengt Cobouw daarom meer datajournalistiek en meer nieuws uit de regio. “Onze informatie helpt lezers om betere beslissingen te nemen,” zeggen hoofdredacteur Boudewijn Warbroek en uitgever Nina Nannini. 

Steeds minder mensen zijn bereid om te betalen voor een krant. Nieuws wordt meer en meer online gevolgd. Het zijn roerige tijden voor papieren kranten. Ook voor Cobouw . Maar in alle tumult blijft de behoefte van de doelgroep overeind, weet hoofdredacteur Warbroek. “Onze lezers zijn geïnteresseerd in kwalitatief hoogwaardige informatie. Dat is ons bestaansrecht. De vraag is: als zij dat niet in een krant willen lezen, waarin dan wel?”

De afgelopen anderhalf jaar werd naar het antwoord gezocht. De uitkomst: Cobouw verandert van een dagelijkse krant in een wekelijks tijdschrift. Het bouwnieuws van alledag staat voortaan online, exclusief voor abonnees in de dagelijkse nieuwsbrief en de app. Met ingang van komende week, komt Cobouw wekelijks met twee kranten en een magazine van 32 pagina’s. Vanaf 8 juni verschijnt elke woensdag alleen het weekblad, dat tegen die tijd op volle dikte is: 64 pagina’s.

Meer dan een dagelijkse krant biedt een magazine volgens Warbroek de kans voor de verdiepingsslag die Cobouw wil maken. “We komen met het weekblad los van de waan van de dag en kunnen meer laten zien waar de bouw van morgen naartoe gaat. Een weekblad is hiervoor het uitgelezen medium, want hiervoor nemen mensen de tijd.”

De verdiepingsslag is gebaseerd op uitgebreid onderzoek, aldus Nina Nannini, uitgever namens BIM Media. “Er is een groot verschil tussen de lezersbehoefte voor en na de crisis. Vroeger was de bouw echt een ‘relatiesector’. Dat is het nog steeds, maar de behoefte aan harde informatie is sterk toegenomen. Men zoekt houvast. Die kan Cobouw bieden omdat het als autoriteit wordt gezien. Onze informatie helpt lezers om betere beslissingen te nemen.”

Datajournalistiek

Het nieuwe Cobouw kiest daarom bewust voor meer datajournalistiek. Warbroek heeft er “hoge verwachtingen” van. “Wij hebben een schat aan data in huis waar we tot nu toe weinig gebruik van maakten. In onze Bouwberichten staan alle mogelijke bouwopdrachten. We beschikken over informatie omtrent kostenontwikkelingen, winsten en risico’s in de bouw. Op basis hiervan gaan wij trends signaleren – daar moeten we echt toonaangevend in worden. In september komen we bijvoorbeeld met een groot regio-onderzoek. Daarbij laten we zien hoe de bouwvolumes zich de afgelopen jaren hebben ontwikkeld op kleine regionale schaal.”

Datajournalistiek kan bouwondernemers helpen bij het bepalen van hun strategie, denkt Warbroek. “Als je leest dat het noorden van het land het al een tijdje verrassend goed doet, ga je je daar als bedrijf oriënteren. Zo concreet kan het zijn.”

Regio

Om herkenbaar te zijn voor lezers komt het nieuwe Cobouw volgens Warbroek met ‘strak geformatteerde’ rubrieken. Zo worden met ingang van juni wekelijks vier pagina’s besteed aan ontwikkelingen in de regio. “Regionale problematiek is vaak heel herkenbaar”, stelt Warbroek. “Wat voor de aannemer in Zwolle speelt, geldt misschien ook voor zijn collega in Arnhem, omdat het om problemen gaat die op kleinere schaal spelen. We kiezen er bewust voor om ondernemers en opdrachtgevers in de regio meer aan het woord te laten, en met elkaar in verbinding te brengen.”

Vooruitlopend op Cobouw nieuwe stijl kwamen twee redacteuren op het idee van Cobouw Café: live talkshows in de regio waar aannemers, opdrachtgevers, architecten en bestuurders elkaar ontmoeten. Inmiddels zijn er vijf edities geweest, tot de zomer staan er nog vier edities gepland. Met Cobouw Café haalt Cobouw informatie uit de regio en kweekt het bovendien goodwill, vinden beiden. Warbroek: “Het is heel laagdrempelig; we laten zien dat we heel benaderbaar zijn, voor zover dat nog niet duidelijk was.”

Nannini: “En we brengen partijen bij elkaar. Voor aannemers is het natuurlijk erg interessant als onze journalisten een wethouder aan de tand voelen over ontwikkelingen die er lokaal spelen.”

Omslag redactie

Het ontstaan van het nieuwe Cobouw is ook voor de redactie een zoektocht geweest. Nannini: “Iedereen is erg betrokken. Redacteuren vragen zich af of ze de juiste formule hebben en zijn superkritisch op hun eigen aandeel. Als ik een jaar geleden vroeg: ‘Wat voor artikel ga je brengen?’, dan zei een redacteur: ‘Ik volg het nieuws.’ Voor het weekblad kijkt iedereen verder vooruit: waar ga ik de lezer over informeren en hoe breng ik dit aantrekkelijk over de bühne? Die omslag heeft het redactieteam gemaakt.”

Reageer op dit artikel