artikel

Bonkige man moet ook in de ecomodus

bouwbreed Premium

Bonkige man moet ook in de ecomodus

Brancheorganisatie BMWT promoot al een tijdje het Nieuwe Draaien. Directeur Jan Hommes ziet hoe steeds meer machinisten brandstof besparen en voorziet zelfs een green deal.

Is dit de bouwvariant van het Nieuwe Rijden?

“Zeker.”

Van die suffe televisiespotjes met Bennie Jolink, die met zijn Cadillac tergend langzaam optrekt bij het stoplicht om benzine te sparen?

“Met bouwmaterieel kun je natuurlijk hetzelfde doen.”

Maar dat is toch helemaal niet aangeslagen?

“In de materieelwereld wel hoor. Het levert punten op voor de CO-prestatieladder. Er zit een green deal aan te komen.”

Machinisten schamen zich heimelijk, maar worden gestuurd door hun werkgever?

“Die fase zijn we ondertussen wel voorbij. Het certificaat geeft ze een streepje voor en bezorgt hun bedrijf aanbestedingsvoordeel.”

Wat leren ze daar?

“Zoveel mogelijk in de ecomodus draaien in plaats van met brullende motor. Niet de motor tien minuten eerder aanzetten om je cabine op te warmen. Dat soort dingen.”

Slaat die boodschap aan?

“Het kan zomaar 5 liter diesel per machine per uur schelen. Branchebreed is dat jaarlijks 200 miljoen euro.”

Toch blijft het sprokkelwerk. Druppels diesel.

“Er zijn al hybride bouwmachines. Wat in de automobielindustrie gebeurt, gebeurt ook bij ons.”

Maar wanneer komt die Tesla-bouwmachine?

“We hebben grote vermogens nodig hè? Voorlopig draaien we in de bouw nog wel even op dieselaangedreven apparaten.”

Dus we nemen geen afscheid van de stoere machines, bediend door bonkige mannen met vuile handen?

“Ze draaien nieuw. Met schone machines, die efficiënt met brandstof omgaan en geen roetwolken uitbraken over de bouwplaats.”

Reageer op dit artikel