artikel

‘Moderne aannemer is een soort Tomtom’

bouwbreed Premium

‘Moderne aannemer is een soort Tomtom’

Een gebouw neerzetten kan iedere aannemer, maar het ook slim maken vraagt om nieuwe kwaliteiten. Oudgediende J.P. van Eesteren noemt zich tegenwoordig liever ‘regisseur’ dan ‘aannemer’. “Alle hedendaagse projecten bevatten een kwalitatieve uitdaging.”

De wereld verandert razendsnel, een bouwer met ambitie moet zichzelf daarom steeds opnieuw uitvinden. Dat is dezer dagen het devies op het hoofdkwartier in Gouda. Het bedrijf dat vandaag de A’DAM Toren realiseert, is een totaal andere onderneming dan de Aanneemmaatschappij J.P. van Eesteren die ooit De Kuip en de Euromast bouwde. De oer-Hollandse betonbouwer van weleer ontwikkelt nu in creatieve brainstormsessies ronddraaiende skybars en innovatieve gevels voor de voormalige Shelltoren. Alles om het gebouw slimmer te maken en de klant tevreden te krijgen. “We hebben steeds vaker opdrachtgevers die starten vanuit een bepaalde visie of droom”, zegt directievoorzitter Ton Vaags. “Onze uitdaging is om onderdeel te worden van die droom.”

De opdrachtgever is onderdeel van het team dat het project uitvoert

Wat dat betreft zijn de twee actuele Amsterdamse klussen aardige voorbeelden. De TBI-onderneming bouwt behalve de A’DAM Toren ook een hotel in de wijk Amstelkwartier – straks een van de duurzaamste hotels van Europa (Leed Platinum). Dat bood een prachtige kans. Vijfduizend ton beton uit de gevel van de oude toren Overhoeks werd vermalen tot granulaat en hergebruikt in het hotel aan de Spaklerweg. Het toont de moderne aannemer ten voeten uit: bedenker van een slimme nieuwe gevel voor het ene project, maar elders ook in staat de duurzaamste sloper te vinden. Het prefab gevelsysteem voor de A’DAM Toren is snel en steigerloos in elkaar te sleutelen en voldoet precies aan de wensen van de klant, die vooraf exact in 3D kon zien wat hij zou krijgen. “Het is een nieuwe werkelijkheid in de bouw: de opdrachtgever is onderdeel van het team dat het project uitvoert”, zegt directeur Marco Peppel (J.P. van Eesteren). “Dat zorgt voor betere projecten, omdat onze mensen heel precies weten voor wie en wat ze het doen.”

Intelligent

Wij zijn een soort TomTom die tijdig aangeeft wanneer we moeten afslaan

Dicht op de opdrachtgever kruipen is noodzaak als je een gebouw intelligent wilt voorbereiden op de toekomst, stelt Peppel. Want wie weet er nou beter dan een aannemer hoe je een gebouw technisch zo uitvoert, dat het ook na tien jaar alweer van functie kan veranderen? Om direct te kunnen inspelen op de wensen van de opdrachtgever moet je meer in je mars hebben dan kennis van betonconstructies. Peppel: “In plaats van het predicaat ‘aannemer’ gebruik ik daarom liever de omschrijving ‘regisseur’ of ‘kennisbedrijf’. Onze rol is fundamenteel veranderd.”

Moderne opdrachtgevers hebben vaak weinig ervaring in de bouwsector. Dat vraagt om “verwachtingsmanagement”. Peppel: “De opdrachtgever heeft vooral de eindbestemming op het netvlies. Wij zijn een soort TomTom die tijdig aangeeft wanneer we moeten afslaan. Als bouwer weet je welke consequenties er aan bepaalde keuzes zijn verbonden. Bijvoorbeeld dat een bepaald soort gevelconstructie ook resulteert in een bepaalde ontwerp- en productietijd.”

Verwachtingsmanagement

Toegang tot specialistische kennis in de markt is essentieel. Een utiliteitsbouwer kan tenslotte niet alles weten over led-verlichting of akoestiek. Terwijl dergelijke zaken wel beslissend kunnen zijn voor opdrachtgevers in de creatieve- of horecasector. Hoe J.P. van Eesteren dat aanpakt? Door al in de aanbestedingsfase te beginnen met het ‘verwachtingsmanagement’. De aannemer zet het complete project al vroeg in BIM. Dat maakt het makkelijker om functies te integreren en al in het voortraject optimalisaties te realiseren ten aanzien van exploitatie en uitvoering. Werkvoorbereiders en projectleiders kijken tegenwoordig al in de tenderfase naar de praktische uitvoerbaarheid in logistiek complexe binnenstedelijke situaties.

Om uitschakelen van de projectontwikkelaar draait het niet

Zo’n intensieve voorbereiding maakt het mogelijk om voorafgaand aan een voortgangsgesprek nog even vanuit BIM een 3D-model of animatie te maken. Een virtuele rondleiding aan een groep medisch specialisten door een Amsterdams ziekenhuis naar hun toekomstige operatiekamers, kreeg bijvoorbeeld laaiend enthousiaste reacties. Het kan net beslissend zijn voor het succesvol realiseren van een project, denkt Ton Vaags.

Uiteraard drijft het de voorbereidingskosten fors op. Worden die allemaal weer terugverdiend? Nee, bekent Vaags. “In de huidige markt helaas nog niet. Maar je maakt er het verschil mee. Als je de echt grote projecten wilt blijven doen, moet je wel.”

Zeker bij geïntegreerde contracten lijkt het soms alsof de aannemer de rol van de traditionele projectontwikkelaar overneemt. Wordt de ‘middleman’ stilletjes uitgeschakeld? “Je zit dan inderdaad deels in zijn rol, maar om uitschakelen van de projectontwikkelaar draait het niet”, zegt Vaags. “Het gaat allemaal om de klant: pas als we zijn primaire processen hebben doorgrond, kunnen wij het perfecte gebouw maken.”

Reageer op dit artikel