artikel

Duurzame marketing

bouwbreed

Duurzame marketing

Marketing in de bouw is uniek.

We lopen niet meer zo ver achter op andere branches als 5 tot 10 jaar geleden, maar zeker nog niet voorop. De vraag is of dat moet. Ga je voor snel en flitsend of voor wat langzamer en duurzaam? Als je het goed aanpakt, kun je juist in deze branche snel het verschil maken. Want er zijn (marketing)kansen in overvloed, in onze van oudsher conservatieve bouwsector.

Maar soms is marketing voor bouwmarketeers verwarrend. Als vakman of –vrouw wil je bijblijven en toepassen wat er nú te koop is in marketingland. Maar is je organisatie daar al klaar voor?

Neem content marketing. “Content marketing is dood.” Is je directie eindelijk overtuigd van de voordelen van deze vorm van (online) marketing, koppen gerenommeerde marketingplatforms dit! Heb je ze net aan het bloggen, lees je overal dat de bloghype voorbij is. Gelukkig maar! Want als je bent ingestapt “omdat iedereen blogt”, was je motief waarschijnlijk niet goed doordacht en wilde je snel scoren. Hypes zijn altijd kortstondig en niet duurzaam. En duurzaamheid is al zo lang belangrijk in de bouw, dat het zelfs een containerbegrip is geworden. De levensduur van consumentengoederen wordt steeds korter, terwijl duurzaamheid in de bouw nog altijd een zeer belangrijk uitgangspunt is. Dat je je energie letterlijk en figuurlijk inzet om resultaten te behalen die ook op de langere termijn goed zijn. En niet alleen voor jezelf.

Ook zo voor je marketinginspanningen, dus zie marketing in de bouw als grote kans. Kijk naar wat er te koop is en kies wat bij jouw organisatie past. Je nieuw te ontwikkelen conceptwoning is geen iPhone 6s. Als je duurzaam bouwt aan je merk is marketing geen trucje, maar de langdurige verbinding tussen vraag en aanbod. Maar vooral met de mensen met wie je zakendoet. Dat geeft meer voldoening en is per definitie efficiënter.

Marieke Heesakkers
Marketing Manager Berkvens Deursystemen en Limburgia Utiliteitsdeuren

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels