artikel

Bouwer moet de klant echt centraal stellen

bouwbreed

De bouwsector staat stil sinds de Romeinse tijd. Dat dit stilstaan pijnlijke gevolgen heeft, kwam de afgelopen maanden extreem tot uiting. Terwijl de meeste bouwers genoten van de bouwvak, gebeurde er het een en ander. Zijn de ceo’s in de bouwwereld nu wakker geworden, vraagt Wouter Truffino zich af.

Grontmij werd verkocht aan een Zweed, Ballast Nedam aan een Turk en Imtech… was net te laat met verkopen en ging failliet. De cijfers van de beursgenoteerde bouwers Heijmans en BAM zorgden helaas niet echt voor verlichting. Extreem positieve uitschieters waren Boskalis en Van Oord. Deze bouwers zijn onder andere werkzaam in een sector waarmee Nederland wereldwijde bekendheid geniet: de waterbouw’. Bring in the Dutch! 

Uitgespeeld

Wat is de rol van de huidige partijen in de bouwsector over tien jaar? Dit is een essentiële vraag waar we nu bij stil zouden kunnen staan. Eén van de mogelijke antwoorden is: “De huidige partijen zijn uitgespeeld. Bedrijven als Uber, Tesla, TomTom en andere technologische bedrijven nemen hun plaats in. Zij zijn in staat om de klant cq eindgebruiker centraal te stellen, via matchmakingmet de juiste partijen samen te werken en om rendabel te vernieuwen en innoveren.” 

Hier ligt in mijn visie de uitdaging waarmee alle partijen in de bouw en met de branche verwante sectoren aan de slag dienen te gaan. Gezamenlijk moeten we rendabel innoveren, waarbij de klantvraag echt centraal staat en er vanuit de keten oplossingen worden bedacht en uitgewerkt. Samen met een overheid die innovatiebeleid stimuleert en waardeert, ontstaat er een winnaarscombinatie. Het resultaat zal een bouwbranche zijn die weer sexy is en waar we als Nederlanders trots op kunnen zijn, net als op de waterbouwers. En uiteindelijk onstaat ook een bouwbranche met gezonde winstmarges en lage faalkosten.

Potentie

Als je mensen uit de bouwsector hiermee confronteert, kijken ze je vol ongeloof aan. Pas als je uitlegt wat je bedoelt, gaan ze het inzien. Maar het probleem aanpakken blijft ingewikkeld. Daar zijn de juiste prikkels voor nodig en ik heb begrip voor het verweer vanuit de sector, die steeds moet wennen aan nieuwe contractvormen.

Technologische bedrijven als Tesla (met de Hyperloop en de Powerwall-accu), TomTom (met hun invloed op de zelfrijdende auto en dus de infrastructuur) en Uber (met een missie: transport aanbieden dat even betrouwbaar is als stromend water) hebben de potentie om de bouwsector op te schudden. In Australië is men al bezig met een robot die duizend stenen per uur kan metselen en in Amerika is Elon Musk bezig met de voorbereidingen van een eerste testbaan met een lengte van 8 kilometer voor de Hyperloop. Dichter bij huis willen steeds meer Nederlanders invloed hebben op het bouwen van een huis op maat en krijgt een ontwerper de ene na de andere opdracht van onder andere minister Schultz van Haegen.

Feit blijft dat veel van de activiteiten die de bouwsector zelf onderneemt geen waarde toevoegen. Natuurlijk is er ontzettend veel bedacht de afgelopen jaren vanuit de sector zelf. Maar zelden of nooit werden innovaties ook daadwerkelijk toegepast. Als ik bij bedrijven begin over innovatie dan merk ik dat veel bouwbedrijven innovatiemoe zijn. Iets wat ik me goed kan voorstellen als je jarenlang miljoenen in onderzoek en ontwikkeling stopt en het niets oplevert.

Klooien

Maar hoe komt dit? De bouw is trots op zijn zelfstandig bedachte innovatie, maar de klant ook? Die zit er helaas niet op te wachten en ziet vaak geen meerwaarde in de bedachte innovatie.

En dit ondanks de enorme potentie aan talent. Techneuten zijn goed in het ‘klooien’ met nieuwe technologie en willen nieuwe dingen bedenken. Het zijn niet voor niets techneuten. De bouwsector heeft sinds de Romeinse tijd niets meer disruptief vernieuwd. Kijk bijvoorbeeld naar de riolering. Hiervoor worden nog steeds systemen toegepast die zo oud zijn als de weg naar Rome, ondanks alle bewonderenswaardige inspanningen.

Wouter Truffino, oprichter en partner Holland ConTech

Reageren op dit artikel? Dat kan via redactie@cobouw.nl of via Twitter op @WouterTruffino

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels