artikel

Blog: Rijkswaterstaat bouwt geen wegen en ProRail geen spoor

bouwbreed

Hebt u wel eens een ambtenaar een straatje zien leggen? Ik ook niet. Toch wordt die indruk vaak wel gewekt. “Rijkswaterstaat legt spitsstroken aan.” Onzin natuurlijk. Ze betalen, dat wel ja. Zeg dát dan.

Afgelopen week was het weer raak. “Rijkswaterstaat voert van vrijdag 11 september 22.00 uur tot zaterdag 12 september 04.00 uur onderhoud uit aan het asfalt van de A27”, stond in een ‘nieuwsbericht‘ van Rijkswaterstaat. En zo waren er dit weekend nog twee. Rijkswaterstaat verwijdert bomen, inspecteert dijken, legt spitsstroken aan, maakt verkeersbuizen schoon en blijkt ook verstand te hebben van tunneltechnische installaties. Veelzijdige organisatie…

Natuurlijk niet. Al deze klussen worden uitgevoerd door aannemers, groot én klein. Vaak blijven deze partijen echter anoniem. De afgelopen week was er maar één bericht van Rijkswaterstaat waarin de aannemer prominent vermeld stond: “Aannemer Istimewa gaat in opdracht van Rijkswaterstaat onderhoud plegen aan de Amertakbrug over de Amertak bij Geertruidenberg.” Kijk, dat klinkt al een stuk beter.

Rijkswaterstaat is niet de enige. Als we hun eigen berichtgeving moeten geloven, leggen gemeenten massaal wegen aan, is ProRail stiekem gewoon een spoorbouwer en bouwt de NS nog wel eens een station.

Beste opdrachtgevers, zullen we dat gewoon niet meer doen? Ere wie ere toekomt. Eens? Mooi, dan is dat afgesproken.

P.s. Hoofdaannemers, dit geldt ook voor jullie. Als je een handvol slimme producten van toeleveranciers combineert en op een bouwplaats in elkaar laat zetten door onderaannemers is het niet heel sympathiek als je alleen jouw sticker op het eindresultaat plakt. Gun die ketenpartners ook een podium(pje). Dank u. 

Martjan Kuit, redacteur Economie bij Cobouw

Reageer onder deze blog of via Twitter op @MartjanKuit of @CobouwNL

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels