artikel

Alles is marketing

bouwbreed

Alles is marketing

Toen ik laatst een rondleiding gaf aan een architect en een bouwer (ja, bewuste woordkeuze) door onze fabrieken, was het eerste wat hen opviel dat het er overal zo netjes uitzag.

Dat de medewerkers ons vriendelijk groetten, hun vragen beantwoordden over de processen en dat ze zich welkom voelden. Niet iets waar we ze op hoeven te trainen. Niet meer dan logisch, toch?

Deze bouwer vertelde me dat ze een groot project gegund hadden gekregen van een opdrachtgever, voornamelijk door de prettige houding van de uitvoerder tijdens het project daarvoor. Dat het nieuwe project 270 kilometer extra reisafstand per dag betekende, had de uitvoerder er graag voor over, want het leverde hem veel werkplezier op. Wat ongetwijfeld een betere kwaliteit van het werk oplevert en een betere sfeer op de bouwplaats en minder faalkosten. Win win.

 

Allemaal marketing
Als je klant een uitdaging heeft omdat hij iets verkeerd besteld heeft, het bijna weekend is en het product maandagochtend om 7 uur op de bouw moet zijn, dan is het ook fijn als je hem blij kunt maken door een extra stap te zetten. Ook al behoort het niet tot je directe taken en kost het extra moeite.

 

 

Ook dit is allemaal marketing. Als marketingafdeling kun je nog zulke goede en mooie verhalen vertellen en feiten delen om ze te bewijzen: je mensen zijn je merk. Niet alleen tijdens kantooruren en niet alleen binnen het bedrijf. Ook online en ook via hun privénetwerken. Dat lukt je niet door ze aan strenge regels te binden en alles te controleren, maar juist uit te stralen waarvoor je staat. Met de wetenschap dat goede voorbeelden vanzelf gevolgd worden. Vertrouwen is belangrijk. Wat helpt is dat mond-tot-mondreclame nog altijd het meest effectief blijkt. Dus vertel je klanten niet alleen wat je doet, laat het ze ervaren. Dan zijn zij je beste (en goedkoopste!) marketeers.

Marieke Heesakkers, marketingmanager Berkvens Deursystemen en Limburgia Utiliteitsdeuren
Reageren op deze column? Dat kan via redactie@cobouw.nl of via Twitter op @Marieke002 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels