artikel

Zakelijke bril

bouwbreed

Zakelijke bril

Onlangs sprak ik enkele adviseurs die oprecht en met de goede intentie bezig zijn met de ontwikkelingen binnen en buiten het kader van het Energieakkoord en vele duurzaamheidsconvenanten.

Ze kunnen er goed van leven, hun winkeltjes draaien prima. Maar ondanks hun inspanningen zit er nog een groot gat tussen vraag en aanbod.

Vooropgesteld, ik wil mijzelf in deze column niet afficheren met een zuurpruim. Integendeel zelfs, ik vind ook dat we in duurzaamheid moeten investeren. Alleen zet ik wel mijn vraagtekens bij de wijze waarop we nu met z’n allen bezig zijn. De innovaties vliegen je om de oren en de ene hype volgt de andere in een razend tempo op. Met als gevolg dat een bedrijf tijd, energie en veel geld gestoken heeft in de ontwikkeling van product A en de opdrachtgever uiteindelijk voor product B gaat. Daar sta je dan. De ondernemer weet niet meer waar hij zijn kaarten op moet zetten, laat staan dat hij nog wat van zijn investeringen terug gaat zien.

Op macroniveau leidt de huidige situatie wellicht tot enige vooruitgang. Maar de vraag is: wie kan hierin blijven investeren en houdt dat vol. Veel aanbieders hebben immers geen vlees op de botten en haken af of gaan alleen nog maar lucht verkopen. Als ik maar roep dat mijn product de beste prestaties levert, komt men naar mijn winkeltje, is daarbij de belangrijkste gedachte. En dat is vervolgens dodelijk voor het vertrouwen van de opdrachtgevers als blijkt dat de beloofde energieprestaties niet worden gehaald. Laten we daar voor waken. Dat kan alleen door nuchter te blijven bij de enthousiaste verhalen van duurzaamheidsadviseurs en convenanten en overheidsinitiatieven door een zakelijke bril te bekijken.

Bart Hendriks, algemeen directeur Hendriks Coppelmans Bouwgroep 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels