artikel

Made in Holland

bouwbreed

Made in Holland

De Nederlandse bouwsector kan bij uitstek de plek zijn voor startups. Onze delta biedt voldoende uitdagingen om te experimenteren met bouwtechnieken. Onze kennis is hoogwaardig en dat zorgt voor mooie oplossingen.

We doen alleen één ding niet goed: we kopen onze eigen uitvindingen niet. Startups vinden hun eerste klanten in het buitenland. Ronduit ingewikkeld voor startups en onbetrouwbaar voor het algemene beeld. Want wie koopt vlees van een slager die zijn eigen vlees niet eet?

Neem nu het voorbeeld van de in Nederland ontwikkelde Xbloc van BAM. Een prachtig Hollands product, dat de kustlijn beschermt tegen zware golven. Pas nadat deze blokken wereldwijd en op grote schaal worden gekocht, durven Nederlandse opdrachtgevers het aan deze blokken te kopen. Een ander, iets minder bekend voorbeeld, is de Nederlandse startup Tube Barrier. Ze ontwikkelde een uniek systeem dat helpt dijken te versterken. Hoe Hollands wil je het hebben? Of je het gelooft of niet: het is de Engelse markt die als eerste toehapt, de Nederlanders wachten af.

Hoe komt het dat we in Nederland onze eigen innovaties niet als eerste kopen? Het aanbesteden helpt niet, dat moge duidelijk zijn. Brainstormen samen gaat goed, de paniek slaat toe wanneer de uitvraag opgesteld moet worden. Toch blijkt niet iedereen last te hebben van deze wet- en regelgeving. Neem bijvoorbeeld minister Schultz, die haar opdracht voor de Afsluitdijk neerlegt bij Daan Roosegaarde. Waar een wil is, is een weg.

Ik pleit ervoor dat we deze visie gaan delen: ons land is een showroom bomvol met prachtige, innovatieve oplossingen waar onze bedrijven samen met startups dagelijks aan werken. Zien is geloven en dat vertrouwen creëert een klimaat om te investeren. Hierdoor is Made in Holland internationaal een sterk merk.

 

Serena Scholte, lid Advisory Board van StartupDelta

Serena@uturnity.nl

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels